Jan Michiels, solist
Belgian National OrchestraDeze vierde editie van de
Belgian Music Days, een tweejaarlijks festival gewijd aan Belgische componisten, start met
Le visioni di paura (“Angstvisioenen”) van seizoenscomponist Wim Henderickx. Het nieuwe werk dat daarna in wereldpremière gaat, wordt momenteel geschreven door de jonge beloftevolle pianiste en componiste Apolline Jesupret. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Bergen.
Begin 2023 ontdekte men in de archieven van Bozar in het kader van een samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) een autograaf van de bekende Belgische violist en componist Eugène Ysaÿe met daarop de
Ouverture sur des thèmes d’Atala. Eugène Ysaÿe componeerde dit werk in 1919 als een eerbetoon aan zijn overleden broer Théo, een pianist en componist, geïnspireerd door een cantate die laatstgenoemde in 1892 aan hem had opgedragen. Het werk werd slechts één keer uitgevoerd – in Cincinnati in 1920 onder leiding van de componist – en beleeft op dit concert zijn Europese première.
Human Voices Only, geschreven in 2014, is het eerste orkestwerk van de Belgische componist en avant-gardejazzpianist Kris Defoort. Zijn inspiratie voor dit werk vond hij in Marokko. Met heel wat referenties naar vroeg-twintigste-eeuwse componisten zoals Debussy, Ravel, Satie en Stravinsky laat Kris Defoort de instrumenten van het orkest de verschillende facetten van de menselijke stem doorspelen, teruggrijpend op een nooit stoppende Arabische melodie. Het concert wordt afgesloten door pianist Jan Michiels, die een kort pianoconcerto uitvoert van Jacqueline Fontyn. Zij schreef
Rivages Solitaires (“Eenzame oevers) in 1989.
Wim Henderickx :
Le visioni di paura (Visions of Fear)
Apolline Jesupret :
Bleue, tableau symphonique (Wereldpremière, besteld door Ars Musica)
Eugène Ysaÿe :
Ouverture sur des thèmes d’Atala (Europese Première)
Kris Defoort :
Human Voices OnlyJacqueline Fontyn :
Piano Concerto "Rivages solitaires"