ZANG 2004 : Zesde Prijs
De Belgische bariton Lionel Lhote studeerde aan de conservatoria van Bergen en Brussel, bij respectievelijk Marcel Vanaud en Jacques Legrand. Onmiddellijk na zijn studies zong hij in de producties Les Contes d'Hoffmann en Don Carlo in de Opéra Royal de Wallonie. Ondertussen behoort hij tot de top van de Belgische zangers, die ook in het buitenland furore maken.
Ook dit en de komende seizoenen zal Lionel Lhotes naam op de affiche van belangrijke operahuizen prijken. Naast de Opera van Bordeaux waar hij het seizoen opende als Sharpless in Butterfly zal hij te horen zijn in Koninklijke Muntschouwburg als Pandolfe in Cendrillon en Lescaut in Manon Lescaut, en zal hij eveneens zijn opwachting maken aan de Opéra Royal de Wallonie als Guesler in Guillaume Tell van Grétry (roldebuut), de Chorégies d’Orange (Schaunard in La Bohème) en het Grand Théâtre van Genève waar hij Faninal in Rosenkavalier zal zingen. Verdere toekomstplannen behelzen rollen in Lucia di Lammermoor (Enrico), La Grande Duchesse de Gérolstein (Général Boum), Faust (Valentin), Fledermaus (Frank) en Les Pêcheurs de perles (Zurga).
Ondertussen zong Lionel Lhote reeds onder de leiding van gezaghebbende dirigenten zoals Silvio Varviso, Evelino Pido, Patrick Fournillier, René Jacobs, Andreas Spering, Philippe Auguin, Julian Reynolds, Marc Minkowksi, Stefano Montanari, Kazushi Ono, Alain Guingal, Johannes Willig, Julia Jones, Roberto Rizzi-Brignoli, Gérard Korsten, Emmanuel Joel-Hornak en Emmanuel Krivine. En werkte samen met een aantal beroemde regisseurs waaronder : David MacVicar, Karl-Ernst en Ursel Herrmann, Guy Joosten, Achim Freyer, Laurent Pelly, Numa Sadoul, Dieter Kaegi, Rolando Villazon etc...
In 1999 debuteerde hij als vast ensemblelid van de opera te Giessen. Hij was er te horen in de titelrol van Faust (Spohr) en als Aeneas in Dido and Aeneas, Vaterin Hänsel und Gretel, Merlier in L'Attaque du Moulin (Bruneau) en Figaro in Il Barbiere di Siviglia. Met de rol van Mathieu in Andrea Chénier (Giordano) keerde Lionel Lhote terug naar de Opéra Royal de Wallonie. Verder was hij te horen als Père Germont (La Traviata) tijdens een tournee doorheen Frankrijk en in de opera van Aken, waar hij de rol van Scarpia/Tosca zong. In de opera van Erfurt zong hij de rol van Zar/Zar und Zimmerman (Lortzing). Met Barbe-Bleue vierde hij in 2004 zijn debuut in de Vlaamse Opera tijdens de concertante uitvoering van Ariane et Barbe-Bleue (Barbe-Bleue) onder leiding van Patrick Fournillier. Ondertussen was hij er te horen in Il Barbiere di Siviglia (titelrol : Figaro), als Cecil (Maria Stuarda) en als Leporello (Don Giovanni).
In de Munt vertolkte hij de rol van Starveling in Midsummer Night’s Dream van Benjamin Britten en van Petermann in Monsieur Choufleuri. Ondertussen maakte hij er opnieuw zijn opwachting als Johann (Werther) en in Curio (Giulio Cesare), een rol die hij vervolgens ook aan de Nederlandse Opera zong. Meer recent, vierde hij met succes drie belangrijke roldebuten in de Munt: Dandini (Cenerentola/Rossini), Enrico (Lucia di Lammermoor/Donizetti) en Sancho Panza (Don Quichotte/Massenet) een rol die hij ondertussen even succesvol aan de opera van Palermo vertolkte (2010).
Sedert 2002 is Lionel Lhote quasi ononderbroken op de grote Franse scènes met rollen als Germont (Traviata) en Figaro (Il Barbiere di Siviglia) stond hij aan de opera van Avignon, bij OnR Straatsburg als Chorèbe in Les Troyens (Berlioz), maar ook de operahuizen van Monte-Carlo, Marseille en Bordeaux nodigen hem voor verschillende producties uit : Gisèle (Ourrias), Trovatore (Luna), Zauberflöte (Papageno) en Rosenkavalier (Faninal). In Lyon is Lionel Lhote de laatste jaren kind aan huis : hij nam er deel aan La Traviata (Germont), Werther (Albert), Cosi fan tutte (Don Alfonso) en Don Giovanni (Leporello). In het kader van het Festival van Massenet vertolkte hij een rol in Le Jongleur de Notre-Dame.