De sopraan Olga Pasichnyk is even goed thuis in opera, oratorium, concert en lied, beschikt over een groot stijlgevoel en beheerst diverse uitvoeringspraktijken. Haar repertoire reikt van Monteverdi tot de hedendaagse componisten.
Zo gooide ze ook recent hoge ogen n.a.v. optredens met Les musiciens du Louvre, het Nationaal Orkest van Spanje - beiden o.l.v. Marc Minkowski, de Münchner Philharmoniker, het Gulbenkan Orkest, het Orchestre national de Lille o.l.v. JC Casadesus en de Wiener Symphoniker maar ook met haar prestaties in La Calisto (titelrol) bij de Bayerische Staatsoper ; in Krol Roger (Roxana), een rol die ze met groots succes vertolkte bij Bregenzer Festspiele, aan het Teatro Real in Madrid en het Wielki Theater (Warschau) ; L’Olimpiade (Mégacle) bij de Innsbrucker Festpielen der alten Musik (opgenomen en recent verkrijgbaar Sony), werden met lof onthaald. Met nieuwe rollen als Ilia in “Idomeneo” (o.l.v. Marc Minkowski) en Micaela in Carmen profileerde ze zich verder op de grote Franse concertpodia en operahuizen.
Andere hoogtepunten uit de voorbije seizoenen zijn haar opetredens bij de Bayerische Staatsoper Munchen als Dorinda in Orlando en Dalinda in Ariodante (Haendel) maar ook in de wereldcreatie van Medusa van Arnaldo de Felice; haar vertolking van vier andere grote Haendel-partijen nl. Almirena in Rinaldo bij de Vlaamse Opera, Bellezza in Il Trionfo ... met Les Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski (in Salle Pleyel, het Konzerthaus Dortmund, festival van Granada), Morgana in Alcina waarmee ze haar debuut vierde aan de Parijse opera en Semele titelrol (Essen, Aaltotheater), waarvoor ze fenomenale persreacties uitlokte en Sängerin des Jahres werd uitgeroepen. Voorts zong ze de Contessa in Luxemburg in de (Nozze di Figaro productie uit Aix-en-Provence) en vierde ze haar debuut met Blanche in de legendarische Dialogues des Carmélites-productie van Robert Carsen bij de Vlaamse Opera.
Verdere markante gebeurtenissen waren: haar bijdrage aan de openingsconcerten van de nieuwe concertzaal in Luxemburg Auditorium Joséphine Charlotte, waarbij de wereldcreatie van Penderecky’s 8ste Symfonie werd uitgevoerd; haar optredens in Beaune en Innsbruck met Don Chisciotte in Sierra Morena o.l.v. René Jacobs, de eerste samenwerking met Philippe Herreweghe onder wiens leiding ze Beethovens Missa Solemnis zong, haar optredens in het kader van het Pergolesi-Festival in Jesi (Italië) en het Festival van Beaune met Farnaspe in Adriano in Siria o.l.v. Ottavio Dantone.
In het seizoen 2011/12 viert ze haar debuut bij de Nederlandse Opera in Deidamia van Haendel en bij de Opera van Nice in Il Tigrane (Scarlatti). Ze maakt ook haar comeback bij de Bregenzer Festspiele waar ze meewerkt aan de wereldcreatie van Solaris van Detlev Glanert (regie : Robert Carsen) die hernomen wordt bij de Komische Oper Berlin. In de verdere toekomst zal ze o.a. haar roldebuut in Lulu vieren.
Olga Pasichnyk studeerde piano en muziekpedagogie in Rivne (Oekraïne) en zang aan de conservatoria van Kiev en Warschau. In 1992 werd ze benoemd tot soliste bij de kameropera van Warschau, waar ze de titelrol zong in opera’s van Monteverdi, Händel, Mozart, Rossini en Verdi. Ondertussen was ze te horen in de USA, Canada, Japan en Australië. Haar carrière bouwde ze succesvol uit in gevestigde concertzalen als le Châtelet, Salle Pleyel (Parijs), het Concertgebouw Amsterdam, De Doelen, deSingel, het Paleis voor Schone Kunsten (Brussel), Concertgebouw Brugge etc... Ze gasteerde in de Koninklijke Muntschouwburg, de Vlaamse Opera, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino (Firenze), de Bayerische Staatsoper de Nationale Opera’s van Finland en Polen en in het Parijse Théâtre des Champs-Élysées.
Ze werkte samen met Das Neue Orchester (Keulen), The English Concert, het European Union Baroque Orchestra, het Freiburger Barock Orchester, het Nationaal Orkest van Rusland, Akademie für Alte Musik Berlin, Concerto Köln, deFilharmonie, het Collegium Vocale, l’Orchestre Philharmonique du Luxembourg; L’Orchestre de Radio France ... o.l.v. dirigenten als A. Boreyko, R. Goodman, P. Goodwin, K. Kord, T. Pinnock, M. Creed, A van Beek, M. Soustrot, C. Spering, P. Cao, A. Wit, A. De Marchi B. Tovey, K. Ono, H. Bicket, M. Zanetti, I. Bolton, Ph. Herreweghe, D. Callegari, R. Jacobs, H. Holliger, E. Mazzola, O. Dantone, A. Spering, J.C. Spinosi, J. Cl. Casadesus, M. Minkoswki, J. Van Velthoven, Ch. Moulds, M. Elder en J. Nelson.
Olga Pasichnyks uitgebreide discografie, een slordige 40 cd’s, illustreert ten volle de omvang van haar repertoire. Diverse opnamen werden bekroond onder meer de Don Giovanni-CD met het Freiburger Barockorchester o.l.v. René Jacobs, waarin ze de rol van Donna Anna zingt.
Olga Pasichnyk werd bekroond in het Vocalisten Concours van ’sHertogenbosch, de Mirjam Helin International Singing Competition in Helsinki en de Koningin Elisabethwedstrijd.
Met haar zus, de pianiste Natalya Pasichnyk, geeft ze regelmatig liedrecitals.