COMPOSITIE 1969 B : Eerste Prijs
Al op jonge leeftijd vertoonde Ray E. Luke een talent voor muziek en hij speelde trompet in tal van lokale ensembles. Hij studeerde muziek aan de Texas Christian University. Hij doceerde even aan het Atlantic Christian College in Wilson, NC, en keerde daarna terug naar Texas om toe te treden tot de faculteit van het East Texas State College. Tijdens zijn 13-jarige loopbaan bij East Texas begon hij zich te interesseren in het maken van arrangementen, wat hem er toe bracht zijn eerste stappen in de compositie te zetten.
In 1957 werd Ray E. Luke aanvaard aan de Eastman School of Music van de Rochester University, waar hij compositie begon te studeren bij Bernard Rogers en afstudeerde in 1960. In 1962 trad hij toe tot de faculteit van de Oklahoma City University, waar hij voorzitter werd van de afdeling instrumentale muziek. Een jaar later werd hij artistiek directeur van het nieuw opgerichte Lyric Theatre, waar hij gedurende vijf seizoenen dirigent was. In de late jaren 1960 werd hij mede-dirigent van het Oklahoma City Symphony Orchestra. Toen Guy Fraser Harrison in 1973 met pensioen ging, diende hij een seizoen als muziekdirecteur van het orkest. Harrison gaf het grootste deel van de orkestwerken van Luke hun première, een praktijk die verdergezet werd toen Luis Herrera de la Fuente muziekdirecteur werd.
Tijdens zijn 40 jaar overspannende carrière als componist, schreef Ray E. Luke meer dan 80 werken voor orkest, koor, opera, ballet en kamermuziek. In 1969 won zijn pianoconcerto de eerste prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd. In 1979 won zijn opera
Medea, met een libretto van Carveth Osterhaus, de New England Conservatory Opera Competition Award. Hij dirigeerde de wereldpremière ervan in Boston. Onder zijn andere prijzen tellen we de Oklahoma Musician of the Year (1970), de Distinguished Alumnus of TCU (1972) en de Oklahoma Governor's Arts Award (1979).
Meer dan 25 jaar na elkaar, werd Ray E. Lucas geëerd door de American Society of Composers, Authors and Publishers voor zijn uitmuntende werk op het gebied van compositie. Zijn erfenis als componist en zijn invloed op talloze studenten muziek zijn een eerbetoon aan zijn onvermoeibare inspanningen om de mooiste mogelijke muziek te maken. Na een carrière van 35 jaar aan de Oklahoma City University ging hij in 1997 met pensioen.