De Spaanse sopraan Rocío Pérez werd van jongs af aan aangetrokken door allerhande podiumkunsten. In Madrid, haar thuisstad, studeerde ze klarinet en volgde er diverse theateropleidingen, vooraleer de overstap te wagen naar zang en opera. In 2014 werd ze aangenomen in de Operastudio van de Opéra national du Rhin in Straatsburg en nadien vervoegde ze die van de Opera van Lyon.
Sedertdien maakte ze een aantal opmerkelijke huisdebuten : aan La Fenice in de rol van Berenice in Rossini's L'occasione fa il Ladro, aan de Deutsche Oper Berlin waar ze meteen een dubbel engagement kreeg - Die Königin der Nacht in Mozarts Die Zauberflöte en de titelrol in Donizetti's Lucia di Lammermoor -, en aan de Semperoper in Dresden eveneens als Die Königin der Nacht.
Ze zong ook Zerlina (Don Giovanni) in La Coruña, Paula (Los tres sombreros de copa) in het Teatro de la Zarzuela in Madrid, Dinorah (Le Pardon de Ploërmel) in de Deutsche Oper Berlin onder leiding van Enrique Mazzola, Tonina (Prima la Musica poi le parole) en Frau Herz (Der Schauspieldirektor), wederom op uitnodiging van La Fenice. Haar allereerste Gilda (Rigoletto) in de Opéra de Nancy werd met lof overladen.
Tijdens de coronacrisis werden interessante projecten als Rigoletto bij La Fenice of Die Zauberflöte bij de Opera van Hamburg afgezegd, maar ze kon blijven werken in het Teatro Real in Madrid, dat de deuren niet sloot. Ze zong daar Die Königin der Nacht, gevolgd door Nannetta (Falstaff), First Niece (Peter Grimes) en Clorinda (La Cenerentola).
Vorig jaar kroop de sopraan in de Semperoper opnieuw in de rol van Die Königin der Nacht. Een rol waarmee ze ook op uitnodiging van Les Talens lyriques en hun dirigent Christophe Rousset op het Menuhin Festival in Gstaad en het Berlioz Festival aantrad. Concerten voerden haar naar de Filharmoniazaal in Krakau, waar ze een Zarzuela programma ten beste gaf, en naar Baskenland, waar ze aan de zijde van het Baskisch nationaal Orkest Euskadiko in het Requiem van Fauré soleerde. Ze werkte ook mee aan het Jubileumconcert van de Duitse Aids-Stichting in het operahuis te Bonn.
Aan de Opera van Nice-Côte d'Azur heeft Rocío Pérez onlangs gedebuteerd als soliste in het Nieuwsjaarsconcert 2022/23 en zal ze in de lente ook als Nannetta in een nieuwe productie van Falstaff aantreden. Voorts is het uitkijken naar haar roldebuut als Blonde in Mozarts Die Entführung aus dem Serail, in een semi-concertante versie, een initiatief van het Orquesta Ciudad de Granada. Ten slotte zal ze in de rol van Gilda haar huisdebuut maken bij de Ópera nacional de Chile.
Docenten
2010 - 2014: Victoria Manso
2007 - 2010: Elena Valdelomar
Masterclass: Natalie Dessay, June Anderson, Carlos, Chausson Ana, Luisa Chova, Reri Grist, Sylvie Valayre, Dolora Zajick Diploma's
2010 - 2014: Degree in Voice – Dramma, Escuela Superior de Canto de Madrid
2007 - 2010: Voice and musical studies, Conservatorio Victoria de los AngelesConcerten
2017: Berlin, Deutsche Oper Berlin, Queen of the night - Die Zauberflöte, Orchester der Deutschen Oper Berlin
2017: Metz, Opera de Metz-Metropole - Norina - Don Pasquale, Orchestre national de Lorraine
2017: Venice, Teatro la Fenice - Berenice, L'occasione fa il ladro, Orchestra e del Teatro La Fenice
2017: Lyon, Vesailles and Vichy, Opera de Lyon - Damigella, Amore , L'incoronazione di Poppea, Sébastien d'Hérin
2016: Lyon, Opera de Lyon - Feu, Princesse, Rossignol - L´enfant et les sortilèges, Martyn Brabbins
2015 - 2016: Strasbourg, Opera National du Rhin - Funny, La Cambiale di matrimonio / Tebaldo - Don Carlo / Anastasie, Cendrillon / Phylo, Pénélope, Antonino Fogliani, Daniele Callegari
2014 - 2015: Strasbourg, Opera National du Rhin - Carolina, Il Matrimonio Segreto / Ygraine, Ariane et barbe-bleue / Fee bleue, La Belle au bois dormant, Patrick Davin, Daniele Callegari
2014: Madrid, District Moncloa-Aravaca, Nanneta - Falstaff, Ensemble Moncloa-Aravaca
2011 - 2014: Barcelona, Barcelona´s Auditorium - several, Cantania Proyect
2010: Italy, MITO Festival, Milano and Torino - Soprano soloist, Comunidad de Madrid Orchestra, Jose Ramón EncinarWedstrijden
2017: Special prizes, 36th International Hans Gabor Belvedere Singing Competition, "Teatro Real" and "Semperopera Dresden"
2016: 3th prize and Most Promising Young, I Wettbewerb Die Meistersinger von Nürnberg
2014: 2nd prize , Most Promising Young and Audience Prize, XXVII Concours International de Chant de Marmande
2014: 1st prize and Most Promising Young, XII Concurso Internacional de Canto Luis Mariano
2014: 2nd Prize and Most Promising Young;, X Concurso internacional de Canto Villa Colmenar Viejo