Klassieke muziek toegankelijker maken met TwoSet Violin
20/10/2024
Het Australische duo TwoSet Violin, wereldwijd gekend om hun humoristische en educatieve content over klassieke muziek, vereerde ons met hun aanwezigheid tijdens de finale van de Vioolwedstrijd 2024. Met hun virale video's en optredens over de hele wereld wilden professionele muzikanten Brett en Eddy klassieke muziek dichter brengen bij een breder publiek. Hun bezoek aan de Wedstrijd was een van de laatste wapenfeiten voor ze in oktober 2024 definitief een punt zetten achter hun project.
Sinds de oprichting van hun YouTube-kanaal in 2013 hebben ze op hun verschillende socialemediakanalen al meer dan 9.500.000 volgers en meer dan een miljard views verzameld. Aan de start van hun online carrière werd hun content vooral gedeeld door collega-muzikanten die de specifieke humor in hun video's - over alle vreugde en frustraties die horen bij het bespelen van het instrument - begrepen. Maar in de afgelopen jaren hebben ze een breder publiek bereikt en daarmee een groot aantal mensen geïnspireerd om voor het eerst naar klassiekemuziekconcerten te gaan.
Door hun werk hebben ze zowel in video’s als op het podium samenwerkingen kunnen strikken met solisten van wereldklasse zoals Lang Lang, Hilary Hahn, Janine Jansen, James Ehnes en Maxim Vengerov. En toen was het de beurt aan de Koningin Elisabethwedstrijd!
Op uitnodiging van de RTBF kwam het duo naar Brussel om mee te werken aan de uitzendingen van de finale, maar ze hadden een geheime missie: proberen om zo veel mogelijk advies in te winnen van de finalisten en om op te treden voor de jury om hun goedkeuring te krijgen. De video die ze hierover gemaakt hebben, 'We Were Invited To The Most Prestigious Violin Competition In The World', is sinds hij geüpload werd in juli al meer dan 400.000 keer bekeken op YouTube.
Tijdens de finaleweek werden Brett en Eddy dan ook warm onthaald door het Belgische publiek: fans kwamen massaal naar Bozar om een glimp van hen op te vangen of om hen te ontmoeten. Met hun verblijf in Brussel hebben ze de Wedstrijd geïntroduceerd bij een publiek dat er voorheen misschien niet zo actief bij betrokken was of het als te formeel of exclusief beschouwde. Hun humoristische en toegankelijke benadering van klassieke muziek, zonder afbreuk te doen aan de integriteit ervan, deed de Wedstrijd minder intimiderend en meer uitnodigend lijken, wat meer mensen aanmoedigde om de Wedstrijd te volgen.
We hopen velen van hen te mogen verwelkomen op de volgende sessie, die van 5 mei tot 11 juni 2025 in het teken zal staan van de piano.
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden. Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie