Jonathan Fournel blikt terug op zijn pianowedstrijd
 
29/11/2021

In mei won Jonathan Fournel de Pianowedstrijd 2021 in een Paleis voor Schone Kunsten zonder publiek, maar in aanwezigheid van een enthousiaste jury. Enkele maanden later blikt hij terug op de bijzondere ervaring.


Kunt u ons vertellen hoe u uw deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd heeft ervaren?

Ik behoud onvergetelijke herinneringen van een moment in mijn leven dat voor altijd in mijn geheugen gegrift zal zijn. Aangezien de Koningin Elisabethwedstrijd mijn leven van de ene op de andere dag heeft veranderd, kan ik alleen maar dankbaar zijn. Het was een unieke ervaring, waarbij ik veel vooruitgang heb kunnen boeken en mezelf nog meer heb kunnen overtreffen.

Hoe voelde u zich toen u van de ene ronde naar de volgende vooruitging?

Toen ik in de eerste ronde de openingsnoten van de sonate van Mozart speelde, was ik doodsbang en erg onder de indruk om op dat podium voor zo'n prestigieuze jury te staan. De druk was intenser dan ik gedacht had. Ik heb er alles aan gedaan om dat gevoel te overwinnen door me in te prenten dat wat er ook zou gebeuren, ik nooit zo veel geëvolueerd zou zijn als ingeval ik me niet op deze Wedstrijd voorbereid had. Al die maanden van werk en advies van mijn leraren Gisèle Magnan, Louis Lortie en Avo Kouyoumdjian, zonder de kostbare hulp van Augustin Dumay te vergeten, vormden een keerpunt in mijn leven.

U was artiest-in-residentie bij de Muziekkapel van 2016 tot 2021. Hoe heeft u uw voorbereiding op de finale beleefd op die voor u zo vertrouwde plek?

Het voelde als thuiskomen. Maar het had een speciale bijsmaak, omdat ik er voor een andere reden verbleef. Het was bijzonder om in een apart deel van de Muziekkapel in afzondering te zitten en niet te kunnen praten met vrienden die zich amper een paar meter verderop bevonden. Maar goed, er heerste een goede sfeer tussen ons finalisten, en we hebben samen iets onbeschrijfelijks meegemaakt.

Wat was de impact van de coronacrisis op uw voorbereiding voor de Wedstrijd?

De grootste uitdaging bij de voorbereiding op de Wedstrijd was de onmogelijkheid om in concertzalen op te treden en een muzikaal moment met een publiek te delen. Muziek maken in een lege zaal is iets bijzonders, maar we wisten als kandidaten dat de omstandigheden uitzonderlijk zouden zijn, en toch was het een constructieve ervaring.

Wat onderscheidt deze Wedstrijd van de andere?

Ik heb zoveel mensen ontmoet in mijn leven die me constant hebben aangemoedigd om deel te nemen aan de Koningin Elisabethwedstrijd en het de grootste pianowedstrijd noemden. Het bracht mij enorme vreugde om te mogen deelnemen. Het leek me onbereikbaar om ooit de Eerste Prijs van dit concours te winnen, omdat de bekendheid ervan een groot aantal topmuzikanten van over de hele wereld aantrekt.

Deze wedstrijd is ook uniek door zijn vorm, in het bijzonder door het verblijf in de Muziekkapel, die de nodige kalmte biedt om zich te concentreren op het instuderen van het verplichte werk. Aangezien ik altijd al van zichtlezen hield, was het een extra uitdaging die me nog meer motiveerde om deel te nemen. Het is een enorme eer om tot de grote namen te behoren die aan deze wedstrijd hebben deelgenomen, met name Emil Gilels, Lazar Berman, Frank Braley, Youri Egorov of Brigitte Engerer, die mijn leraar geweest is.

Hoe voelde u zich toen u de Wedstrijd won?

Het was een van de meest emotioneel intense momenten in mijn leven. Ik was zowel opgelucht als ongelooflijk blij. Ik had niet beter kunnen wensen na bijna een maand van competitie. Het was het slotstuk van een epische reis en het duurde even voordat ik volledig besefte wat er gebeurd was. De overwinning heeft me enorm gemotiveerd in mijn werk en nieuwe doelen.

Hoe heeft uw Eerste Prijs uw leven en carrière de voorbije maanden beïnvloed?

De optredens volgden zich op aan een snel tempo en ik had niet gedacht dat de verandering zo bruusk zou zijn. Omdat de pandemie zorgde voor gesloten concertzalen en afgelaste concerten, is het geweldig om nu te zien dat culturele evenementen heropleven. Ik kreeg onder andere de kans om mijn eerste tournee in Zuid-Korea te doen en om mijn eerste cd, gewijd aan Brahms, uit te brengen. Het leven komt langzaam terug op gang en ik kijk ernaar uit om deel te nemen aan alle nieuwe projecten die in de pijplijn zitten.

Wat zijn uw verwachtingen en ambities voor de toekomst?

Ik hoop dat ik de kans krijg om nog veel meer dromen waar te maken, de werken op te nemen en uit te voeren waarvan ik altijd heb gedroomd om ze te spelen, en zoveel als mogelijk te blijven delen waar ik van hou.

Photo (c) Robin Ducancel


Wie Jonathan Fournel live aan het werk wil horen, krijgt de kans op zaterdag 4 december om 20u in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten. Uit zijn eerste cd-opname, die net uitgebracht is bij het label Alpha, brengt hij de 3de pianosonate van Brahms.


Herbeleef de optredens van Zang 2023
De CD's van de Wedstrijd
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN