The Chapel, de nieuwe film van Dominique Deruddere
08/02/2023
The Chapel is de tiende film van de Vlaamse regisseur Dominique Deruddere en vertelt het fictieve verhaal van de 23-jarige virtuoze pianiste Jennifer Rogiers, die deelneemt aan de Koningin Elisabethwedstrijd. Samen met de elf andere finalisten wordt ze traditiegetrouw afgezonderd in de Muziekkapel, zonder enig contact met de buitenwereld, om haar optreden in de finale voor te bereiden. Haar droom lijkt werkelijkheid te worden, maar nog voor de eerste noot gespeeld is, pakken donkere wolken zich samen.
The Chapel duikt in de psychologie van deze getroebleerde pianiste en legt de littekens bloot van een verleden dat nooit ver weg is, met herinneringen die soms als brandstof kunnen dienen om vol overgave een ambitie na te jagen, of net ontwrichtend en verlammend kunnen werken.
Een onafhankelijke productie
De film, met in de hoofdrollen Taeke Nicolaï, Ruth Becquart en Kevin Janssens, is in avant-première gegaan op vrijdag 27 januari op het Filmfestival van Oostende en is nu uit in de zalen. Hij werd gefilmd met de setting van de Wedstrijd en de Muziekkapel in de achtergrond, maar de productie is onafhankelijk van beide instellingen tot stand gekomen.
Wat is de Muziekkapel?
Eén van de belangrijkste handelsmerken van de Koningin Elisabethwedstrijd is de voorbereiding van een onuitgegeven concerto door de twaalf finalisten van de instrumentale sessies (viool, piano en cello). Zonder hulp van buitenaf studeren zij het werk, dat speciaal voor de gelegenheid gecomponeerd wordt, in één week in. Hiervoor gaan zij in afzondering in de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo, centrum voor uitmuntende artistieke vorming met internationale uitstraling.
De wedstrijd mag dan al voor ‘hoogspanning’ zorgen bij de kandidaten, het warme onthaal en het aangename verblijf in de Kapel laten bij de finalisten doorgaans een onuitwisbare herinnering na, getuige Lukáš Vondráček : "Ik heb echt genoten van mijn tijd in de Kapel. Vooral van de avonden met een glas van de fles whisky die we binnengesmokkeld hadden en van de kameraadschap onder de finalisten. Artiesten hebben tijd nodig weg van ‘de beschaving’, om alleen te kunnen zijn met hun gedachten en inspiratie te halen uit stilte en de natuur. Dat is een van de redenen waarom ik van de Muziekkapel en zijn vredige omgeving hield." en Victor Julien-Laferrière : "Ik vreesde het contrast, de radicale verandering in een soort van routine, en het gebrek aan controle over mijn omgeving. Maar ik waardeerde die week zonder telefoon en vooral de specifieke vorm van empathie die voelbaar was tussen de kandidaten, die allen voor dezelfde uitdagingen stonden."
In 2023 is de Wedstrijd gewijd aan de zang, dus voor de finalisten staat er deze keer geen afzondering in de Muziekkapel op het programma omdat er voor de zangsessie geen verplicht werk is in de finale.
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden. Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie