Voorzitter van de jury
Marcel Cuvelier
België, °1899 - 1959
Meer informatie
Franz André
België, °1893 - 1975
De Brusselse dirigent Franz André (1893-1975) voltooide zijn muzikale studies aan het Conservatorium van Brussel. Hij ontving de eerste prijs voor viool in 1912 en raakte al snel gepassioneerd door orkestdirectie. Bij de oprichting van Radio-België in 1923 werd hij benoemd tot tweede dirigent van het Radio Orkest. In 1930 leidde hij een van de drie orkesten van het net opgerichte Belgisch Nationaal Instituut voor Radio-omroep (N.I.R. - I.N.R.). Vijf jaar later zette hij het Groot Symfonisch Orkest van het N.I.R. - I.N.R. op poten, dat hij tot een van de meest beroemde orkesten van Europa maakte, en waarmee hij talrijke moderne creaties uitvoerde. Van 1951 tot 1964 was Franz André de vaste dirigent van de Koningin Elisabethwedstrijd.
  • Biografie
Meer informatie
Pierre Dervaux
Frankrijk, °1917 - 1992
Meer informatie
Arthur Grumiaux
België, °1921 - 1986
Arthur Grumiaux wordt beschouwd als één van de weinige echt grote vioolvirtuozen van de twintigste eeuw. In zijn relatief korte leven leverde hij tal van opmerkelijke prestaties. Zijn optredens waren een voorbeeld van technische beheersing, trouw aan de opzet van de componist en gevoeligheid voor de ingewikkelde afbakeningen van de muzikale structuur. Hij werd geroemd voor zijn buitengewone vertolkingen van vioolconcerti en zijn kamermuziekoptredens met zijn eigen Grumiaux Trio.

Arthur Grumiaux werd geboren in een Belgisch arbeidersgezin en het was zijn grootvader die hem op zijn vierde aanspoorde met muziek te beginnen. Hij studeerde viool en piano bij Fernand Quintet aan het Conservatorium van Charleroi. Op zijn twaalfde begon hij te werken met Alfred Dubois aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Daarnaast studeerde hij contrapunt en fuga bij Jean Absil. Al voor zijn twintigste mocht hij een aantal prijzen in ontvangst nemen : de Henry Vieuxtemps en François Prume prijzen in 1939 en de Prix de Virtuosité van de Belgische overheid in 1940. In dezelfde periode studeerde hij ook privé in Parijs compositie bij George Enescu.

In België maakte hij zijn debuut met het Brussels Philharmonic Orchestra (met het Mendelssohn concerto) en in Groot-Brittannië met het BBC Symphonic Orchestra, in 1945. Als gevolg van de Duitse inval in België zat er een kort tijdsverschil tussen deze twee belangrijke gebeurtenissen. In dat interval speelde hij privé met diverse kleine ensembles, terwijl hij zich onthield van elk openbaar optreden. Ongeacht deze lichte vertraging in de start van zijn internationale carrière, ging het daarna snel vooruit. Na zijn Britse debuut klom hij op in de Belgische academische wereld, toen hij werd benoemd tot professor viool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Daar benadrukte hij het belang van frasering, de kwaliteit van het geluid en de hoge technische normen die van een muzikant gevraagd worden.

Arthur Grumiaux maakte meer dan 30 opnames, bijna alle bij Philips, hoewel zijn naam ook te zien is op de etiketten van EMI, Belart en Music & Arts. Onder de titels tellen we werken van Bach, Beethoven, Brahms, Mozart, en Schubert, en af en toe Ravel en Debussy.

Zijn optredens en opnames met pianiste Clara Haskil lagen hem nauw aan het hart. Af en toe wisselden beide muzikanten van instrument om een ander perspectief en een nauwere muzikale band te ontwikkelen. Haar overlijden door een val op een treinstation, op weg naar een concert met hem in Brussel, liet een professionele en persoonlijke leegte na.

Naast zijn solowerk maakte hij opnames met het Grumiaux Ensemble en het Grumiaux Trio, dat bestond uit het Hongaarse man-vrouwduo Georges Janzer (viool) en Eva Czako (cello). Zijn succesvolle carrière leidde tot een koninklijke erkenning toen hij in 1973 tot baron verheven werd door Koning Boudewijn.
  • Biografie
Meer informatie
Andrzej Panufnik
Polen, Groot-Brittannië, °1914 - 1991
Andrzej Panufnik was born in in Warsaw and grew up in a musical family, beginning to compose at the age of nine. He gained his diploma at the Warsaw State Conservatoire and travelled to Vienna to study conducting with Felix Weingartner, and to Paris and London for further composition studies. At the outbreak of war he returned to Warsaw where he remained throughout the Nazi occupation. Under a pseudonym he wrote patriotic songs, also playing the piano in underground and charity concerts (often piano duets with Witold Lutoslawski). All his compositions were destroyed in the 1944 Warsaw Uprising, though he reconstructed three scores in the following years.

After the war, Andrzej Panufnik held conducting positions with the Krakow Philharmonic and the Warsaw Philharmonic, also appearing as a guest conductor with many of the leading European orchestras such as the Berlin Philharmonic, the Orchestre National, Paris, and the London Philharmonic. In 1950 he was elected vice-chairman, with Arthur Honegger, of the International Music Council of UNESCO; and as head of a Polish cultural delegation to China in 1953, he was personally received by Chairman Mao.

In 1954 Andrzej Panufnik left Poland as a protest against political control over creative artists, resulting in the total supression of his name and music. He settled in England and subsequently gained British nationality. From 1957-59 he was musical director of the City of Birmingham Symphony Orchestra, his last official position before deciding to concentrate on composing. In 1977, after a 23-year long silence, Panufnik's music was once again heard in Poland, and in 1990 the composer made a momentous return to his native country to conduct a programme of his works to open the Warsaw Autumn Festival. His autobiography, Composing Myself, was published in 1987 by Methuen (UK). The composer received a British knighthood in January 1991, and following his death nine months later was awarded a Polish knighthood by President Lech Walesa.

Andrzej Panufnik's oeuvre is dominated by a series of large-scale orchestral works, including commissioned scores for the Boston, Chicago and London Symphony Orchestras. As well as the ten symphonies, his output includes concertos for piano, violin, bassoon and cello, three string quartets, vocal and choral music, works for young people, and transcriptions of old Polish music. His compositions have been performed by many leading musical interpreters, including Stokowski, Horenstein, Solti, Ozawa, Previn, Menuhin and Rostropovich.
  • Biografie
Meer informatie
Herbeleef de optredens van Viool 2024
De CD's van de Wedstrijd
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN