Betsy Jolas
Frankrijk, °1926
Betsy Jolas is de dochter van vertaler Maria Jolas en dichter en journalist Eugène Jolas, de oprichter van het bekende literaire tijdschrift transition, waarin Finnegans Wake van James Joyce werd gepubliceerd onder de rubriek "work in progress". Ze trok naar de VS in 1940, voltooide haar algemene opleiding en ging toen compositie studeren bij Paul Boepple, piano bij Helen Schnabel en orgel bij Carl Weinrich. Nadat ze afstudeerde aan het Bennington College, keerde Betsy Jolas terug naar Parijs in 1946 om zich te vervolmaken bij Darius Milhaud, Simone Plé-Caussade en Olivier Messiaen aan het Conservatorium van Parijs.
Nadat ze in 1953 de Internationale Dirigentenwedstrijd van Besançon won, vergaarde ze nog tal van prijzen, waaronder die van de Copley Stichting van Chicago (1954), ORTF (1961), de Amerikaanse Academie van Kunsten (1973), de Koussevitsky Stichting (1974), de Grand Prix National de la Musique (1974), de Grand Prix de la Ville de Paris (1981) en de Grand Prix de la SACEM (1982). Betsy Jolas werd lid van de Amerikaanse Academie van Kunsten en Letteren in 1983.
In 1985 werd ze benoemd tot Commandeur des Arts et des Lettres. In 1992 ontving ze de Maurice Ravel Prix International en werd uitgeroepen tot 'Persoonlijkheid van het Jaar' in Frankrijk. In 1994 werd ze bekroond met de Prix SACEM voor de beste première van het jaar van haar werk Frauenleben. In 1995 mocht ze toetreden tot de Amerikaanse Academie van Kunsten en Wetenschappen en in 1997 werd ze benoemd tot Chevalier de la Legion d'Honneur. Van 1971 tot 1974 verving Betsy Jolas Olivier Messiaen voor zijn opleiding aan het Conservatorium van Parijs en ze werd benoemd tot lid van de faculteit in 1975.
Ze heeft ook gedoceerd aan o.a. Tanglewood, Yale, Harvard, Mills College (Darius Milhaud voorzitter), Berkeley, USC en San Diego University. Haar werken, geschreven voor een grote verscheidenheid aan combinaties, zijn op grote schaal uitgevoerd in de hele wereld door gerenommeerde muzikanten en dirigenten als Elisabeth Chojnacka, Kent Nagano, William Christie, Claude Helffer, Kim Kashkashian ... en door toonaangevende ensembles als The Boston Symphony Chamber Players, het Concord Quartet, het Domaine Musical, de Percussions de Strasbourg, de Lincoln Center Chamber Music Society, het London Sinfonietta, het Ensemble Intercontemporain, de Philharmonia, enz. Twaalf van haar werken zijn opgenomen door EMI, Adès, CRI, Erato, Barclay, en een aantal daarvan werden met awards bekroond.
Meer informatie