Voorzitter van de jury
Arie Van Lysebeth
België, °1938
Arie Van Lysebeth was Voorzitter van de Jury van de Koningin Elisabethwedstrijd van 1996 tot 2018. Hij begon op zijn vierde met viool. Aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel deed hij hogere studies in muziektheorie, fagot, (piano), kamermuziek en orkestleiding. Na een aanwervingswedstrijd verwierf hij de functie van fagotsolist bij het Symfonieorkest van de Belgische Radio en Televisie. Twee jaar later werd hij ex aequo winnaar in de Internationale Fagotwedstrijd in Praag. Tegelijkertijd gaat hij zich vervolmaken in orkestdirectie bij Bruno Maderna in Salzburg en bij Pierre Boulez in Zwitserland. Vanaf 1970 dirigeerde hij het Vlaams Kamerorkest in binnen- en buitenland. Als gastdirigent leidde hij de bekendste Belgische orkesten en diverse symfonieorkesten in de Verenigde Staten, Argentinië, Taiwan, Engeland, Italië en Duitsland. Hij concerteerde met befaamde solisten zoals Igor Oistrakh, José Van Dam, Murray Perahia, Augustin Dumay e.a. Van 1995 tot 2004 was hij dirigent van het Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij jarenlang eerst docent kamermuziek (1970-1994) en later directeur (1994-2003) was. Aansluitend werd hij artistiek directeur van de Muziekkapel Koningin Elisabeth (2004-2014).
  • Biografie
Meer informatie
Pierre Amoyal
Pierre Amoyal behaalde als 12-jarige knaap de eerste prijs viool aan het Conservatorium van Parijs. Eens 17 trok hij naar Los Angeles om er verder te studeren bij Jascha Heifetz, die hem initieerde in kamermuziek en hem begeleidde bij zijn eerste opnames. Vijf jaar later reisde hij heel Europa en Japan af, waar hij met de meest prestigieuze orkesten concerteerde met dirigenten als P. Boulez, S. Ozawa, C. Dutoit, G. Herbig, L. Maazel, K. Sanderling, M.W. Chung. Voor het label Decca nam hij o.a. de sonates van Fauré op, het Concert van Chausson, de sonate van Franck en de concerti van Dutilleux, Saint-Saëns en Respighi. Al zeer vroeg in zijn carrière werd Pierre Amoyal tot leraar benoemd aan het Conservatorium van Parijs. Daarnaast doceerde hij aan het Conservatorium van Lausanne, waar hij in 2002 het Camerata de Lausanne stichtte, dat onlangs herdoopt werd tot CameratAmoyal. Het ensemble, dat 14 jongeren van zeer verschillende afkomst groepeert, bracht verschillende cd’s uit. Hij geeft ook les aan het Mozarteum in Salzburg. Pierre Amoyal is Chevalier des Arts et des Lettres en Chevalier dans l’Ordre National du Mérite. In 2006 mocht hij de Prijs van de Stad Lausanne in ontvangst nemen. Een van de beroemdste violen ter wereld is in zijn bezit, de Stradivarius ‘Kochansky’ (1717), die op miraculeuze wijze terug gevonden werd in 1991 nadat hij in 1987 gestolen was.
  • Biografie
Meer informatie
Augustin Dumay
Frankrijk, °1949
De internationale carrière van Augustin Dumay begon in 1980, toen Herbert von Karajan hem als solist naar de Berliner Philharmoniker haalde. Sindsdien speelde hij geregeld zowel met dat orkest, als met het BRSO in München, het Koninklijk Concertgebouworkest, het London Symphony, het Philharmonia Orchestra in Londen, het Los Angeles Philharmonic, het Orchestre Symphonique de Montréal, onder leiding van dirigenten als I. Fischer, D. Harding, R. Ticciati, C. Dutoit, D. Zinman, S. Ozawa, Y. Temirkanov. Sinds 2011 is hij muziekdirecteur van het Kansai Philharmonic Orchestra in Osaka (Japan) en master in residence aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Zijn discografie telt meer dan 40 cd’s bij Warner, Deutsche Grammophon en Onyx, waarmee hij talrijke internationale prijzen won. Zijn opnames van de Beethovensonates met Maria João Pires worden door de pers als toonaangevend beschouwd. Zijn komende cd’s, met het Philharmonia in Londen, zijn gewijd aan de Sonates en partita’s van J.S. Bach en aan concerto’s van Berg, Bartók en Stravinsky. Augustin Dumay bespeelt een Guarnerius del Gesù uit 1743 (ex-Kogan).
  • Biografie
Meer informatie
Tuomas Haapanen
Na zijn vioolstudies aan de Sibeliusacademie van Helsinki vervolmaakte Tuomas Haapanen zich vanaf 1948 verder in Parijs bij Léon Nauwinck en René Benedetti. Naast zijn carrière als solist en kamermusicus speelde hij als eerste viool in het symfonieorkest van de Finse radio en in het kamerorkest van Helsinki. In 1962 werd hij benoemd tot vioolleraar aan het conservatorium van Turku en in 1978 aan de Sibeliusacademie waar hij van 1987 tot ’90 directeur was. Hij gaf master classes in Europa, de Verenigde Staten en Japan en veel van zijn leerlingen wonnen prijzen op internationale wedstrijden. Hij was voorzitter van de internationale vioolwedstrijd Jean Sibelius (1981-2000) en wordt geregeld uitgenodigd als jurylid voor de bekendste vioolwedstrijden. In 1999 werd hem de Muziekprijs van de Finse Staat toegekend.
  • Biografie
Meer informatie
Koichiro Harada
Japan, °1945
Koichiro Harada studeerde viool, kamermuziek en orkestdirectie aan de Toho Gakuen School of Music in Tokio en aan de Juilliard School, bij Ivan Galamian, Hideo Saito, Kazuyoshi Akiyama en Dorothy DeLay. In 1969 richtte hij het Tokyo String Quartet op, waarin hij twaalf jaar lang als eerste viool speelde. Vervolgens gaf hij les aan het Cleveland Institute of Music en op het Aspen Music Festival. In 1983 keerde Koichiro Harada terug naar Tokio, waar hij andere kamermuziekensembles oprichtte, zoals NADA en het Mito Quartet. Hij is ook een geroemd dirigent en werkt regelmatig samen met ensembles als het New Japan Philharmonic, het Osaka Philharmonic Orchestra, het Hiroshima Symphony Orchestra, het Sapporo Symphony Orchestra, het Kyoto Symphony Orchestra en het Tokyo Philharmonic Orchestra. Naast zijn concertactiviteiten is Koichiro Harada docent aan de Toho Gakuen School of Music in Tokio en zetelt hij regelmatig in de jury van diverse internationale wedstrijden, waaronder de Koningin Elisabethwedstrijd en de Wieniawski- en Paganiniwedstrijden. In 2005 was hij juryvoorzitter van het Concours Long-Thibaud-Crespin in Parijs.
  • Biografie
Meer informatie
Lewis Kaplan
Verenigde Staten van Amerika
Gedurende meer dan 50 jaar heeft Lewis Kaplan zijn carrière verdeeld tussen concerteren en doceren. Hij vertolkte als soloviolist een honderdtal oeuvres in première en leidt nog steeds de Aeolian Chamber Players, een ensemble dat hij in 1961 oprichtte. Hij trad op met beroemdheden als Jaime Laredo, Szymon Goldberg, Ruggiero Ricci, Richard Goode, Murray Perahia, Rudolf Firkusny en Horacio Gutierrez, en maakte opnames voor CBS Masterworks, CRI, Folkways en Odyssey Records. Lewis Kaplan steekt heel wat energie in het overbrengen van zijn kennis, en meer bepaald van de techniek die zijn mentor Ivan Galamian hem bijbracht. Gedurende 20 jaar doceerde hij aan de Sommerakademie van het Mozarteum (1987-2007). Hij is leraar aan de Juilliard School, waar hij zijn diploma viool en orkestleiding behaalde, aan het Mannes College en op het door hem opgerichte en geleide Bowdoin Festival. Sinds 1999 is hij Visiting Professor aan het Royal College of Music in Londen. Lewis Kaplan geeft regelmatig master classes in de bekendste conservatoria en zetelt in de jury’s van onder andere de Fritz Kreislerwedstrijd (Wenen), het Mozartconcours (Salzburg) en de wedstrijd die de Concert Artist Guild (New York) organiseert. Hij werd door de Duitse staat gehuldigd met een Bundesverdienstkreuz (Orde van verdienste) en werd in 2011 benoemd tot de William Schuman Scholar’s Chair van de Juilliard School.
  • Biografie
Meer informatie
Nam Yun Kim
- 2023
De vermaarde violiste en docente Kim Nam Yun heeft gezeteld in de jury van tal van prestigieuze internationale muziekwedstrijden : Taipei, Tibor Varga, Hannover, Tchaikovsky, enz. Haar carrière nam een vliegende start toen ze de Tibor Vargawedstrijd won na haar studies aan de Juilliard School bij Ivan Galamian en Felix Galimir. De veelbelovende jonge soliste werd uitgenodigd om op te treden in gerenommeerde zalen als de Carnegie Hall, het Lincoln Center, het Kennedy Center en het Sydney Opera House, en op tal van andere podia in Europa en Azië. Kim Nam Yun trad op met de grootste orkesten wereldwijd, waaronder het Symfonieorkest van St. Petersburg, de Royal Philharmonic, het Radiosymfonieorkest van Zagreb, enz. Momenteel is ze als docente viool verbonden aan de Korea National University of Arts. Daarnaast wordt ze vaak uitgenodigd om te doceren in andere scholen en op festivals.
  • Biografie
Meer informatie
Mikhail Kopelman
Mikhail Kopelman, geboren in 1947 in het voormalig Sovjet-Russische Uzhgorod, studeerde aan het conservatorium van Moskou bij Yuri Jankelevich en Maya Glezarova. In 1973 behaalde hij de tweede prijs van het internationaal vioolconcours Jacques Thibaud in Parijs. Meer dan twintig jaar lang speelde hij als eerste viool bij het Borodin Strijkkwartet waarmee hij diverse opnames realiseerde. Gedurende zes jaar was hij eerste viool bij het Tokyo String Quartet en momenteel leidt hij het Kopelman Quartet. Ongeveer 15 jaar lang werkte hij zowel voor concerten als voor plaatopnames nauw samen met Sviatoslav Richter.

Mikhail Kopelman doceerde aan het conservatorium van Moskou, de universiteit van Yale en is momenteel verbonden aan de Eastman School of Music. Veel van zijn leerlingen spelen nu in prestigieuze orkesten of doceren aan universiteiten zowat overal ter wereld. Hij maakte opnames voor de labels Melodia, EMI, Virgin Classics, Teldec en Philips. In 1995 ontving hij een erkentelijkheidsteken van de Royal Philharmonic Society en de zilveren eremedaille van het Concertgebouw.
  • Biografie
Meer informatie
Boris Kuschnir
Oostenrijk
Boris Kuschnir (Kiev) studeerde viool bij Boris Belenky aan het Tchaikovskyconservatorium van Moskou en kamermuziek bij Valentin Berlinsky van het Borodin Kwartet. Zijn ontmoetingen met Dimitri Shostakovich en David Oistrakh, bij wie hij tevens les volgde, drukten een onuitwisbare stempel op zijn artistieke ontplooiing. Boris Kuschnir is medestichter van het Strijkkwartet van Moskou, waarmee hij negen jaar lang optrad. Hij richtte eveneens het Wiener Schubert Trio en het Wiener Brahms Trio op. Sinds 2002 maakt hij deel uit van het Kopelman Kwartet. Hij viel herhaaldelijk in de prijzen op internationale wedstrijden voor viool en kamermuziek en heeft talrijke opnames voor de labels EMI en Naxos op zijn actief staan. Boris Kuschnir doceert aan het conservatorium van Wenen en aan de Kunstuniversität Graz. Tot zijn schare leerlingen behoren o.m. J. Rachlin, N. Znaider, L. Baich en A. Soumm. Daarnaast geeft hij ook master classes, zetelt in de jury’s van verschillende internationale muziekwedstrijden, waaronder het Tchaikovskyconcours (Moskou), de Paganiniwedstrijd (Genua) en het Concours Long Thibaud (Parijs), en werkt samen met illustere namen uit de muziekwereld. Als blijk van erkentelijkheid voor wat hij gepresteerd heeft voor de muziek, verleende de Nationale Bank van Oostenrijk hem de eer de ‘La Rouse Boughton’ te bespelen, een Stradivarius uit 1703.
  • Biografie
Meer informatie
Jaime Laredo
Bolivië, °1941
Al meer dan vijftig jaar onderscheidt Jaime Laredo zich als solist, dirigent en kamermusicus. Zijn muzikale persoonlijkheid is sterk beïnvloed door leermeesters zoals J. Gingold, P. Casals, I. Galamian en G. Szell. Op zijn 17de brak hij internationaal door met zijn Eerste prijs op de Koningin Elisabethwedstrijd. Sindsdien trad Jaime Laredo op met de grootste orkesten, als solist of als dirigent. Hij werkte samen met dirigenten als D. Barenboim, Z. Mehta, S. Ozawa, L. Slatkin, C. Davis, E. Ormandy, L. Stokowski of G. Szell. Hij staat ook regelmatig op het podium als lid van het Kalichstein-Laredo-Robinson Trio, of met zijn vrouw, de celliste Sharon Robinson. Jaime Laredo nam al bijna 100 platen op, waarvan sommige in de prijzen vielen. Zo werd de opname van Brahms’ pianokwartetten met zijn vaste partners Emmanuel Ax, Isaac Stern en Yo-Yo Ma bekroond met een Grammy Award. Na les te hebben gegeven aan het Curtis Institute of Music en aan de Jacob School of Music (Indiana University), is hij nu docent aan het Cleveland Institute of Music. Jaime Laredo is muziekdirecteur van het Vermont Symphony Orchestra en hoofdgastdirigent van de Westchester Philharmonic. Met zijn vrouw is hij artistiek directeur van de Linton Chamber Music Series in Cincinnati.
  • Biografie
Meer informatie
Mihaela Martin
Roemenië, °1958
De Roemeense Mihaela Martin won verschillende prijzen op internationale wedstrijden : als negentienjarige behaalde ze de 2de prijs van het Tchaikovskyconcours en op de wedstrijden van Montréal, Sion en de Koningin Elisabethwedstrijd liet ze een diepe indruk na. Haar 1ste prijs op de wedstrijd van Indianapolis zette de deur wijd open voor een internationale carrière. Na haar opmerkelijke debuut in de Carnegie Hall dwong ze met haar brede repertoire een plaats als soliste af. Ze concerteerde vaak met bekende orkesten als het BBC Symphony, de Royal Philharmonic, het symfonieorkest van Montréal, het Mozarteum van Salzburg en het Gewandhausorchester onder leiding van dirigenten als K. Masur, N. Harnoncourt, C. Dutoit en N. Järvi. Daarnaast neemt ze ook vaak deel aan kamermuziekfestivals met musici als M. Argerich, Y. Bashmet, E. Leonskaya, N. Imai, L. Fleisher en M. Pressler. In 2003 richtte Mihaela Martin het Michelangelo String Quartet op. Ze was vroeger verbonden aan de Haute École de Musique van Genève en doceert momenteel aan de Musikhochschule van Keulen, de Kronberg Academy en de Barenboim-Said Akademie in Berlijn. Ze is regelmatig jurylid voor de wedstrijden van Indianapolis, Enescu en Tchaikovsky.
  • Biografie
Meer informatie
Petru Munteanu
- 2023
Petru Munteanu studeert in Boekarest bij Manoliu (leerling van Enescu) en volgt master classes bij Y. Jankelevich en M. Weimann. Hij doceert aan het conservatorium van Boekarest, waar hij ook een tijdlang directeur is. In 1970 trekt hij als leraar naar de conservatoria van Lübeck en Hamburg, waarna hij een functie aanvaardt aan het conservatorium van Rostock. Naast zijn concerten en meesterklassen in Rusland (Moskou en St.-Petersburg), Oekraïne (Kiev en Kharkiv), China (Sjanghai), USA (Brunswick), Spanje (Madrid), Polen, Roemenië, Tsjechië (Praag) en Zwitserland (Bern) staat hij in de muziekwereld ook bekend voor zijn vele geschriften en lezingen.

Petru Munteanu is artistiek directeur van de internationale vioolwedstrijd en master classes voor strijkers van Kloster Schöntal. Zijn leerlingen spelen in de beste Duitse orkesten (Filharmonie van Berlijn en Hamburg, de Bayerische Staatsoper…) en velen onder hen onderscheiden zich in internationale wedstrijden. Hij wordt vaak gevraagd als jurylid in internationale wedstrijden (Jampolsky, Kocian, Wieniawski, Bach-Leipzig, Enescu, Tchaikovsky, Paganini, Lipizer…).
  • Biografie
Meer informatie
Georges Octors
België, °1923 - 2020
Als laureaat van diverse internationale wedstrijden begon Georges Octors zijn muzikale loopbaan als soloviolist. In 1956 richtte hij het Antwerpse Bach-Ensemble op, dat enthousiast werd onthaald op talrijke Europese tournees. Eerst als assistent (1960) en later (in 1975) als opvolger van André Cluytens liet Georges Octors zich gelden als dirigent en muziekdirecteur van het Nationaal Orkest van België. George Octors was een graag geziene gastdirigent in Nederland, waar hij ook 10 jaar het Gelders Orkest van Arnhem leidde en werd vaak gevraagd door orkesten in Oost- en West-Europa (o.a. de London Symphony), in de USA, Rusland (o.a. het Filharmonisch Orkest van St.-Petersburg) en jaarlijks in Zuid-Korea. Van 1976 tot ’89 dirigeerde hij alle finales van de Koningin Elisabethwedstrijd. Hij leidde zeven jaar lang het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, waarmee hij een aantal opnames realiseerde die door de internationale vakpers (Diapason, Fanfare, Crescendo) goed onthaald werden. Georges Octors was vaak jurylid van internationale muziekwedstrijden in o.a. Japan, Italië en Duitsland.
  • Biografie
Meer informatie
Igor Ozim
- 2024
Igor Ozim ving zijn muziekstudies aan in zijn geboortestad Ljubljana (Slovenië), alvorens zich te vervolmaken bij bij Max Rostal in Londen. In 1951 won hij het concours Carl Flesch en in 1953 dat van de ARD in München. Dat betekende het startschot van zijn carrière en leverde hem tal van concerten op in Europa en elders. Op zijn repertoire staan een zestigtal vioolconcerto’s en talloze stukken kamermuziek. Zijn discografie omvat zowel klassieke als hedendaagse werken, waarvan een aantal hem zijn opgedragen en die hij ook in première uitvoerde. Igor Ozim concerteerde met de meest bekende orkesten als de Berliner Philharmoniker, het London Philharmonic Orchestra, het BBC Symphony Orchestra en de Filharmonie van Warschau. Hij doceerde aan de Musikhochschule van Keulen en aan het conservatorium van Bern. Momenteel geeft hij les aan het Mozarteum van Salzburg. Wereldwijd geeft Igor Ozim meesterklassen en is hij een vaak gezien jurylid op grote vioolwedstrijden.
  • Biografie
Meer informatie
Yayoi Toda
Japan, °1968
Yayoi Toda startte met viool als kleuter van 4. Na haar studies aan de Toho Gakuen School, vervolmaakte ze zich in Amsterdam aan de Sweelinck Academie. Ze studeerde ondermeer bij Toshiya Eto, Herman Krebbers en Charles-André Linale. Haar overwinning in 1993 op de Koningin Elisabethwedstrijd leidde haar naar de internationale muziekpodia. In 1996 ontving Yayoi Toda de Dorothy DeLay Scholarship, waarna ze debuteerde in New York.

Ze concerteerde met orkesten als het London Philharmonic Orchestra, New York Chamber Orchestra, de Filharmonie van Moskou, het orkest van de Beethovenhalle, de Filharmonie van Helsinki, de Singapore Symphony, Residentie Orkest, Academy of St Martin-in-the-Fields, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen en veel van Japans meest vooraanstaande ensembles. Ze werkte hiervoor samen met artiesten als Seiji Ozawa, Yuri Simonov, Jean Fournet, Gary Bertini, Kenichiro Kobayashi, Stanislav Bunin, Peter Eötvös, Shlomo Mintz, Jean-Jacques Kantorow en Alexander Schneider. In recital treedt ze ondermeer op met pianisten als Frank Braley en Abdel Rahman El Bacha.

Bij het Japanse label Ongaku-no-Tomo maakte ze opnames met de werken voor viool solo van Enescu en Bach.

Yayoi Toda bespeelt de “Pietro Guarneri (1740)” viool.
  • Biografie
Meer informatie
Viktor Tretjakov
Viktor Tretjakov, in 1946 geboren in het Siberische Krasnojarsk in een familie van legermuzikanten, studeerde eerst in Irkoetsk en later aan het Tchaikovsky conservatorium van Moskou bij Yuri Jankelevitch. In 1966 won hij de Tchaikovskywedstrijd in Moskou. Aan het eind van de jaren ’60 concerteerde hij met de Berliner Philharmoniker en werd hij door Rudolf Kempe aan het hoofd gesteld van de Münchner Philharmoniker. Sindsdien trad hij wereldwijd op met de beste orkesten, zoals de Wiener Philharmoniker, het Orchestre de Paris, het NHK Symphony Orchestra van Japan en de orkesten van Philadelphia, Cleveland, Toronto en Sint-Petersburg. Hij werkte samen met gerenommeerde dirigenten als L. Maazel, Z. Mehta, K. Penderecki, A. Previn, V. Gergiev en M. Jansons. Viktor Tretjakov speelt ook kamermuziek met musici als Richter, Rostropovitsj, Bashmet en Gutman. In 2005 trok hij met Lobanov, Bashmet en Gutman op tournee met een programma pianokwartetten. Viktor Tretjakov is leraar aan de Musikhochschule van Keulen en heeft talrijke cd-opnames op zijn actief.
  • Biografie
Meer informatie
Herbeleef de optredens van Viool 2024
De CD's van de Wedstrijd
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN