Voorzitter van de jury
Arie Van Lysebeth
België, °1938
Arie Van Lysebeth was Voorzitter van de Jury van de Koningin Elisabethwedstrijd van 1996 tot 2018. Hij begon op zijn vierde met viool. Aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel deed hij hogere studies in muziektheorie, fagot, (piano), kamermuziek en orkestleiding. Na een aanwervingswedstrijd verwierf hij de functie van fagotsolist bij het Symfonieorkest van de Belgische Radio en Televisie. Twee jaar later werd hij ex aequo winnaar in de Internationale Fagotwedstrijd in Praag. Tegelijkertijd gaat hij zich vervolmaken in orkestdirectie bij Bruno Maderna in Salzburg en bij Pierre Boulez in Zwitserland. Vanaf 1970 dirigeerde hij het Vlaams Kamerorkest in binnen- en buitenland. Als gastdirigent leidde hij de bekendste Belgische orkesten en diverse symfonieorkesten in de Verenigde Staten, Argentinië, Taiwan, Engeland, Italië en Duitsland. Hij concerteerde met befaamde solisten zoals Igor Oistrakh, José Van Dam, Murray Perahia, Augustin Dumay e.a. Van 1995 tot 2004 was hij dirigent van het Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij jarenlang eerst docent kamermuziek (1970-1994) en later directeur (1994-2003) was. Aansluitend werd hij artistiek directeur van de Muziekkapel Koningin Elisabeth (2004-2014).
  • Biografie
Meer informatie
Martina Arroyo
Verenigde Staten van Amerika
Via de podia van ‘s werelds meest prestigieuze operahuizen - de Metropolitan Opera in New York, de Opera van Parijs, de Covent Garden in Londen, La Scala in Milaan, de Weense Staatsoper en het Teatro Colón in Bueno Aires - tot de concertzalen van Salzburg, Berlijn, Rome, Parijs en New York, is de naam van Martina Arroyo (New York) synoniem komen te staan voor musiceren van de hoogste plank. Ze staat bekend voor haar vertolkingen van Verdi, Puccini, Strauss en Mozart en voelt zich eveneens thuis in het hedendaagse repertoire. Ze heeft meer dan 50 opnames op haar actief, waaronder grote opera’s en orkestoptredens, gemaakt onder de leiding van internationaal gereputeerde dirigenten. Martina Arroyo is professor emeritus van de Universiteit van Indiana, bestuurder van de Carnegie Hall en de Metropolitan Opera Guild alsook Fellow of the American Academy of Arts and Sciences. Gedurende zes jaar was ze lid van de National Endowment for the Arts en ze ontving een van de allereerste American Council for the Arts awards. Ze heeft de Martina Arroyo Foundation, Inc. gesticht, die onder haar artistieke leiding twee programma’s voor jonge zangers ondersteunt; een ‘Role Development Class’ en een zes weken durende zomerresidentie ‘Prelude to Performance’. Martina Arroyo ontving de Kennedy Center Honor evenals eredoctoraten van verschillende universiteiten, waaronder de Juilliard School, het Hunter College, de New England School of Music en de Rutgers University
  • Biografie
Meer informatie
Renée Auphan
Frankrijk
Renée Auphan, geboren in Marseille, begon haar loopbaan als assistent-regisseur bij de Opera. Daarna vervoegde ze de Monte-Carlo Opera en nam er vijf jaar lang de algemene leiding waar. Nog tijdens haar studies zang en muziek maakte ze haar operadebuut in de Opéra Comique en vervolgens op de podia van Monte Carlo en Marseille. Ze trad daarna op als soliste in de Parijse Opera, vooral in de periode dat Rolf Liebermann er de leiding had. In 1983 zette ze een punt achter haar carrière als zangeres en werd benoemd tot hoofd van het toenmalige Lausanne-festival, dat ze transformeerde in een opera- en balletseizoen. Zo creëerde ze de Opéra de Lausanne, die ze leidde van 1984 tot 1995. In 1993 ontving ze de Prix des Belles-Lettres van Franstalig Zwitserland, voor haar boek Mezza voce. Tussen 1995 en 2001 stond Renée Auphan aan het hoofd van het Grand Théâtre de Genève, en tot 2009 was ze directeur van de Opéra de Marseille. Sindsdien regisseerde ze er verschillende producties, waaronder Manon van Massenet, La Chartreuse de Parme van Sauguet, L’Héritière van Jean-Michel Damase en Sampiero Corso van Tomasi. Ze hernam er, na Lausanne en Tours, L’Aiglon van Honegger en ook Ibert, en dit jaar nog brengt ze er een heropvoering van La Traviata. Zij is Officier de la Légion d’Honneur en Officier de l’Ordre du Mérite.
  • Biografie
Meer informatie
Teresa Berganza
Spanje
Haar vijftig jaar lange internationale carrière bracht Teresa Berganza naar de podia van de meest prestigieuze zalen wereldwijd : La Scala, Covent Garden, Metropolitan Opera, Teatro Colón en de Opera’s van onder meer Parijs, Rome, Wenen, Hamburg, Stockholm, Chicago, Dallas en San Francisco. Ze heeft er gezongen onder de leiding van de gerenommeerde dirigenten van de 20ste eeuw, zoals C.M. Giulini, H. von Karajan, G. Solti, Z. Mehta, C. Abbado, D. Barenboim en R. Muti. Haar podiumprésence en de kracht van haar vertolkingen konden steeds op veel bijval rekenen en waren enorm in vraag bij regisseurs als F. Zeffirelli, J.P. Ponnelle, G. Strehler, P. Faggioni. Ze vertolkte onder andere de rollen van Cherubino, Zerlina, Dorabella, Rosina, Angelina, Isabella, La Périchole, Charlotte en Carmen. Haar repertoire reikt van de Italiaanse barokmeesters tot de 20ste-eeuwse componisten, met een voorliefde voor de Spaanse muziek. Naast haar carrière als soliste geeft Teresa Berganza talrijke master classes in de grootste Spaanse en internationale muziekcentra, meer bepaald in Madrid, Santander, Parijs, Sint-Petersburg, Rome, enz. Onder de ongeveer honderd onderscheidingen die ze in ontvangst mocht nemen, hecht ze in het bijzonder belang aan de medaille die ze van de Real Academia de Bellas Artes de San Fernando gekregen heeft als eerste dame met een academische rang.
  • Biografie
Meer informatie
Marius Brenciu
Roemenië, °1973
Na zijn studies aan de Muziekuniversiteit van Boekarest debuteerde Marius Brenciu in 1997 als Don Ottavio (Don Giovanni). Hij won tal van prijzen, waaronder in 2000 de 2de prijs op de Koningin Elisabethwedstrijd en in 2001 de onderscheiding Singer of the World op de Cardiff Singer of the World Competition. Hij werkte onder leiding van dirigenten als C. Abbado, L. Maazel, Z. Mehta, V. Gergiev, K. Petrenko, M. Jansons en S. Ozawa, met toonaangevende orkesten als de Berliner Philharmoniker, het Gewandhaus Orchester, het NDR Sinfonieorchester, de BBC Philharmonic, en het Orchestre Philharmonique de Radio France. Marius Brenciu heeft opgetreden in La Bohème in Hamburg, San Francisco, Tel Aviv en Brussel ; La Rondine in de Metropolitan Opera, evenals in Parijs en Toulouse ; Simon Boccanegra in Hamburg ; La Traviata in Berlijn, Rome, Brussel, San Diego en Montpellier ; Jevgeni Onegin in Wenen, Tokio, Genève, Zürich en München ; L’Elisir d’amore in Berlijn en Tel Aviv. Hij heeft opnames gemaakt voor EMI, de BBC, de SWR, de NHK en Radio France. Hij werkte samen met regisseurs als F. Zeffirelli, P. Stein, N. Joel, K. en U. Hermann en A. Homoki. Hij maakte opnames voor EMI, BBC, SWR, NHK en Radio France. Hij woonde enkele jaren in Brussel en werd Belgisch staatsburger.
  • Biografie
Meer informatie
Peter de Caluwe
Peter de Caluwe (Dendermonde) studeerde literatuur en theaterwetenschappen aan de universiteiten van Gent, Brussel en Antwerpen. Gerard Mortier nodigde hem in 1986 uit bij de Muntschouwburg waar hij actief was als dramaturg met specifieke verantwoordelijkheid voor perscontacten, public relations en jongerenprojecten. In 1989 verzochten Pierre Audi en Truze Lodder hem deel uit te komen maken van het team in Amsterdam. In 1994 werd hij benoemd tot casting director, waarna hij zich ontwikkelde tot hoofd artistieke zaken. De Caluwe is sinds 2007 algemeen directeur/intendant van de Koninklijke Muntschouwburg. Een tweede mandaat verbindt hem aan het huis tot 2019. In oktober 2011 werd de Munt onder leiding van Peter de Caluwe uitgeroepen tot Operahuis van het Jaar door het toonaangevende Duitse vaktijdschrift Opernwelt. In november 2011 werd hij door Radio Klara en Muziekcentrum Vlaanderen gekozen tot Muziekpersoonlijkheid van het Jaar. In 2013 werd Peter de Caluwe verkozen tot Manager van het jaar door de Vlaamse Vereniging voor Bestuur en Beleid. In datzelfde jaar ontving hij het ereteken van Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres. Peter de Caluwe heeft de eerste master honoris causa van de Instituts Saint-Luc in Brussel ontvangen en was van 2011 tot 2013 President van Opera Europa, de organisatie van professionele operahuizen en festivals in Europa.
  • Biografie
Meer informatie
Salvatore Champagne
Salvatore Champagne trad op in de grootste operahuizen en concertzalen in de Verenigde Staten en in Europa. Hij debuteerde in 1988 toen hij werd geselecteerd als tenorsolist voor een Europese tournee met Leonard Bernstein. Direct daarna trad hij toe tot het ensemble van het Badisches Staatstheater in Karlsruhe, waarmee hij vele belangrijke tenorrollen vertolkte. De volgende tien jaar werd hij uitgenodigd voor gerenommeerde huizen als het Opernhaus van Zürich, de Deutsche Oper am Rhein, het Teatro Bellini en de Bayerische Staatsoper. Naast zijn optredens in de opera heeft Salvatore Champagne ook tal van concerten gegeven, onder meer met het London Philharmonia Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij behaalde prijzen op de Mirjam Helin International Singing Competition en de International Vocal Competition 's-Hertogenbosch, evenals beurzen van Musica, de Sullivan Foundation en het National Institute for Music Theatre. In 2004 ging Salvatore Champagne op aanraden van zijn leraar en mentor Richard Miller studeren aan de faculteit zang van het Oberlin College and Conservatory, een faculteit waarvan hij nu directeur is.
  • Biografie
Meer informatie
Marc Clémeur
Marc Clémeur, geboren in Antwerpen, voltooide zijn universitaire studies theaterwetenschap en musicologie in Keulen, en was daarna assistent-regisseur van Götz Friedrich in Amsterdam, Bayreuth en Düsseldorf. In 1977 werd hij producent klassieke muziek voor de Belgische radio en televisie. In 1984 werd hij benoemd tot directeur van het Vlaams Filharmonisch Orkest en in 1989 tot directeur van de Vlaamse Opera, die onder zijn leiding een internationale reputatie verwierf. In 2009 kwam hij aan het hoofd van de Deutsche Oper am Rhein. Hij startte er een origineel project, gericht op een brede illustratie van het repertoire, van barokmuziek tot hedendaagse muziek, met een bijzondere aandacht voor hedendaagse componisten (Battistelli, Eötvös, Manoury). Hij wijdde een cyclus aan Janáèek, geregisseerd door Robert Carsen, en bracht zelden uitgevoerde werken van Franse componisten (Charpentier, Rameau, Thomas, Meyerbeer, Bizet, Chausson). Hij hechtte ook belang aan initiatieven die een jong publiek stimuleren. Onder zijn leiding maakte de Opéra Studio, gevestigd in Colmar, haar roeping waar als productiecentrum van opera’s voor kinderen. Na een zeer lange carrière in de muziekwereld, wordt Marc Clémeur nu vaak gevraagd als artistiek adviseur door operahuizen en wedstrijdorganisaties, en uitgenodigd als jurylid van prestigieuze internationale muziekwedstrijden.
  • Biografie
Meer informatie
Helmut Deutsch
Oostenrijk
Helmut Deutsch is één van de meest gevraagde en vermaarde liedbegeleiders ter wereld. Hij werd geboren in Wenen en studeerde er aan het Konservatorium, de Music Academy en de Universität für Musik und darstellende Kunst. In 1965 ontving hij de Wiener Kompositionspreis en op 24-jarige leeftijd werd hij benoemd tot hoogleraar. Hoewel hij zich onderscheidde in kamermuziek, met befaamde instrumentalisten, concentreerde hij zich toch vooral op liedbegeleiding. In zijn beginjaren begeleidde hij de sopraan Irmgard Seefried, daarna was hij twaalf jaar lang vooral de vaste begeleider van Hermann Prey. Nadien speelde hij in de grote concertzalen en werkte samen met gerenommeerde zangers, zoals Jonas Kaufmann, Diana Damrau en Michael Volle. Helmut Deutsch nam meer dan honderd cd’s op. In de afgelopen jaren lag vooral de ontwikkeling van jonge talenten hem nauw aan het hart: na zijn functie als docent in Wenen bleef hij lesgeven, voornamelijk aan de Hochschule für Musik und Theater in München, waar hij gedurende 28 jaar hoogleraar liedinterpretatie was. Daarnaast is hij gastdocent aan verschillende andere scholen en geeft hij vele master classes in Europa en het Verre Oosten. In recital treedt hij vooral met de jonge Zwitserse tenor Mauro Peter, één van zijn laatste studenten in München, graag op.
  • Biografie
Meer informatie
Serge Dorny
Aan de Universiteit van Gent volgde Serge Dorny kunstgeschiedenis, archeologie, musicologie en communicatiewetenschappen. Daarnaast genoot hij in dezelfde stad ook een muziekopleiding aan het Conservatorium. In 1983 werd hij onder leiding van Gerard Mortier muziekdramaturg bij de Muntschouwburg. Later verhuisde hij naar het Festival van Vlaanderen, waarvan hij in 1989 artistiek directeur werd. In 1996 werd hij benoemd tot algemeen en artistiek directeur van het London Philharmonic Orchestra, het huisorkest van het Londense South Bank Centre, dat instaat voor het operafestival van Glyndebourne. Tegelijk deed men vaak een beroep op zijn vakkundige raad en zetelde hij in de jury’s van internationale wedstrijden voor dirigenten (Helsinki en Bamberg) en pianisten (Monte-Carlo). Sinds 2003 is hij directeur-generaal van de Nationale Opera in Lyon. In oktober 2008 riep de Universiteit van Montréal hem uit tot doctor honoris causa. Hij is lid van de raden van bestuur van het Franse jeugdorkest en het Nationale Conservatorium van Lyon. Van zijn talrijke publicaties vermelden we hier Opera, De toekomst van een verleden (met Johan Thieleman).
  • Biografie
Meer informatie
Margreet Honig
De Nederlandse sopraan Margreet Honig kreeg haar opleiding bij Annie Hermes en Corrie Bijster aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarna ging ze naar de Verenigde Staten om zich te vervolmaken bij Evelyne Lear, voordat ze zich in Parijs bij Pierre Bernac ging specialiseren in het Franse repertoire. Ze gaf een groot aantal recitals samen met pianist Rudolf Jansen en maakte ook verschillende opnames met hem en het Nederlands Radio Kamerorkest onder leiding van Kenneth Montgomery. In de afgelopen dertig jaar wijdde Margreet Honig zich bijna volledig aan het lesgeven. Zij was gedurende vele jaren professor aan het Rotterdams Conservatorium en aan de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam. Ze wordt vaak uitgenodigd om master classes en interpretatiecursussen te geven in Europa en de Verenigde Staten: zo gaf zij onder meer les aan de conservatoria van Zurich, Basel, Hamburg, Versailles en Parijs (CNSM), aan de Academie van het Festival van Aix-en-Provence, de Royal Academy of London en het Curtis Institute in Phildadelphia. Ze werkte ook in operastudio's bij de Bayerische Staatsoper en de Letse Staatsopera. Dankzij haar hulp als vocale coach hebben veel studenten van over de hele wereld de weg gevonden naar grote internationale podia.
  • Biografie
Meer informatie
Dominique Meyer
Dominique Meyer, zoon van een diplomaat, werd geboren in 1955 in de Elzas en bracht zijn jeugd door in Duitsland. Tijdens zijn studies aan de Parijse School of Economics was hij al snel gepassioneerd door alles wat met cultuur te maken had en ging dagelijks naar het theater, de opera of naar een concert. Vanaf 1980 raakte hij betrokken bij het Franse cultuurbeleid: hij werkte eerst bij het Ministerie van Industrie en sloot zich vervolgens aan bij het kabinet van minister van Cultuur Jack Lang als hoofd van de film- en cultuurindustrie. Hij was ook adviseur voor de Opera van Parijs, waarvan hij in 1989 directeur werd. Daarna was hij directeur van het kabinet van de minister van Cultuur en Communicatie Catherine Tasca, vervolgens adviseur van de premiers Edith Cresson en Pierre Bérégovoy, voordat hij in 1994 tot directeur van de Opéra de Lausanne werd benoemd. Van 1999 tot 2010 was Dominique Meyer algemeen en artistiek directeur van het Théâtre des Champs-Elysées. Sindsdien is hij directeur van de Wiener Staatsoper. Tot 2010 was Dominique Meyer ook docent aan de Universiteit van Evry (Parijs), in de opleiding Professional Master in Administration of Music and Performing Arts. Sinds 2009 is hij juryvoorzitter van de zangwedstrijd Neue Stimmen.
  • Biografie
Meer informatie
Ann Murray
Ierland
Ann Murray, geboren in Dublin, ontwikkelde een nauwe band met de Engelse Nationale Opera, waarvoor ze de titelrollen zong van Xerxes, Ariodante (Händel) en Maria Stuarda (Donizetti), en met het Royal Opera House, Covent Garden, waar ze Cherubino, Dorabella, Donna Elvira, Rosina en Octavian vertolkte, evenals rollen in nieuwe producties waaronder L’Enfant et les sortilèges, Ariadne auf Naxos, Idomeneo, Mitridate, Re di Ponto, Così fan tutte, Mosè in Egitto, Alcina en Giulio Cesare. Haar engagement in opera en recital bracht haar naar alle uithoeken van de wereld: Frankfurt, Hamburg, Dresden, Keulen, Berlijn, München, Parijs, Brussel, Amsterdam, Milaan, Wenen (Konzerthaus en Musikverein), Salzburg, Madrid, Dublin, Chicago, Los Angeles en New York (Metropolitan Opera). Haar discografie weerspiegelt niet alleen haar uitgebreide repertoire in concert en recital, maar ook veel van haar belangrijkste operarollen. Ann Murray ontving ook vele onderscheidingen: in 1997 werd ze door de Nationale Universiteit van Ierland benoemd tot Honorary Doctor of Music; in 1998 kreeg ze van de Bayerische Staatsoper de titel van Kammersängerin, en in 1999 die van Honorary Fellow van de Royal Academy of Music (Londen). Tijdens de Golden Jubilee Queen’s Birthday Honours werd ze benoemd tot Dame Commander of the Most Excellent Order of the British Empire.
  • Biografie
Meer informatie
Christoph Prégardien
Duitsland
Christoph Prégardien, die wordt beschouwd als een van de vooraanstaande lyrische tenoren van vandaag, begon zijn zangcarrière als koorknaap in de kathedraal van zijn geboorteplaats Limburg (Duitsland). Daarna studeerde hij in Frankfurt, Milaan en Stuttgart. Hij is vooral gepassioneerd door het Duitse Lied, dat hij vertolkt met pianisten als Michael Gees en Andreas Staier. Hij wordt vaak uitgenodigd door grote ensembles en treedt ook op in recital: alleen of met zijn zoon tenor Julian Prégardien, met sopraan Julia Kleiter of met het Canadese ensemble Pentaèdre. Zijn opnames werden vaak bejubeld door de muziekrecensenten en ontvingen talrijke internationale onderscheidingen, waaronder de Gouden Orpheus van de Académie du Disque Lyrique, de Preis der Deutschen Schallplattenkritik, de Edison Award, de Diapason d'Or, en de Record of the Year tijdens MIDEM. Sinds 2012 dirigeert Christoph Prégardien de grote oratoria van Bach, in samenwerking met Le Concert Lorrain. Een groot deel van zijn muzikale leven wijdt hij aan het lesgeven: hij is sinds 2004 professor aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen en geeft regelmatig master classes aan het Conservatorium van Antwerpen, in samenwerking met deSingel.
  • Biografie
Meer informatie
Christophe Rousset
Christophe Rousset, oprichter van Les Talens Lyriques in 1991 en internationaal gerenommeerd klavecinist, laat zich als muzikant en dirigent graag inspireren door zijn passie voor opera en de herontdekking van het Europese muzikale erfgoed. Hij studeerde klavecimbel aan de Schola Cantorum bij Huguette Dreyfus, vervolgens aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Bob van Asperen, en op 22-jarige leeftijd won hij de 1e Prijs van de 7e klavecimbelwedstrijd Musica Antiqua in Brugge. Met Les Talens Lyriques wordt Christophe Rousset vandaag wereldwijd uitgenodigd voor optredens. Tegelijkertijd maakt hij verder carrière als klavecinist en kamermusicus, waarbij hij op de mooiste historische instrumenten speelt en opnames maakt. Van zeer groot belang voor Christophe Rousset is de pedagogische dimensie: hij leidt en bezielt master classes en jeugdacademies. Christophe Rousset treedt op als gastdirigent op de grote podia en werkt samen met vermaarde ensembles. Hij wijdt zich daarnaast ook aan musicologisch onderzoek en publiceert kritische uitgaven en monografieën over Rameau en François Couperin. Christophe Rousset is Chevalier de la Légion d’Honneur, Commandeur des Arts et des Lettres en Chevalier de l’Ordre national du Mérite.
  • Biografie
Meer informatie
Peter Schreier
- 2019
Peter Schreier volgde zijn eerste zanglessen bij zijn vader, voordat hij naar de voorbereidende klas van het Kreuzchor in Dresden ging, waar hij al snel eerste solist werd en waarmee hij de cantates van Bach opnam voor Deutsche Grammophon. In 1956 begon hij de studies zang en orkestdirectie aan de Hochschule für Musik in Dresden. Na het behalen van zijn diploma, in 1959, trad hij toe tot het ensemble van de Staatsoper van Dresden als lyrische tenor. Nadien was hij te gast bij de meest vooraanstaande ensembles, waaronder de Staatsoper van Berlijn en Wenen, de festivals van Wenen, Salzburg en Bayreuth, de Scala van Milaan en het Teatro Colón in Buenos Aires. Zijn stem werd al snel geprezen, vooral voor zijn vertolkingen van hoofdrollen in opera’s van Mozart en voor zijn recitals. Veel van zijn plaatopnames worden nu opnieuw uitgegeven op cd voor labels als Berlin Classics en Philips. Naast zijn zangcarrière dirigeerde hij de Staatskapelle Dresden, voor het eerst in 1970, en sindsdien specialiseerde hij zich in de muziek van Bach en Mozart. Peter Schreier ontving vele onderscheidingen, waaronder de Nationalpreis der Deutschen Demokratischen Republik (Eerste Categorie) en de titel van Kammersänger. In 1986 werd hij erelid van de Gesellschaft der Musikfreunde in Wenen.
  • Biografie
Meer informatie
José Van Dam
België
De in Brussel geboren bariton-bas José Van Dam wordt vandaag beschouwd als één van de grootste vertolkers in de zangwereld. Hij debuteerde in Les Troyens in Parijs en bevestigde zijn talent in vermaarde operahuizen en op befaamde festivals (Parijs, Covent Garden, La Scala, de Staatsoper in Wenen, de Deutsche Oper in Berlijn, Metropolitan Opera, Teatro Colón, de festivals van Salzburg, Aix-en-Provence, Orange e.a.). Hij zong rollen als Falstaff, Simon Boccanegra, Philippe II (Don Carlos), Don Giovanni, Boris Godounov, Amfortas (Parsifal), Der Fliegende Holländer, Wozzeck en werkte samen met grootheden als Herbert von Karajan, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Georg Solti en Seiji Ozawa. Zijn vertolking van de hoofdrol in Saint-François d’Assise van Olivier Messiaen werd zowel in Parijs (1983) als in Salzburg (1992) met geestdrift onthaald. José Van Dam bouwde naast zijn operacarrière ook een uitgebreid repertoire in oratoria en Lieder op. Heel wat opnames uit zijn indrukwekkende discografie zijn met talrijke prijzen beloond. Hij speelt een hoofdrol in de filmkraker Le Maître de Musique. De stad Berlijn heeft hem de titel van Kammersänger verleend en in Frankrijk is hij uitgeroepen tot Ridder in de orde van de Légion d’honneur. In 1998 werd hij door Koning Albert II in de adelstand verheven.
  • Biografie
Meer informatie
Herbeleef de optredens van Piano 2021
Volg ons op Instagram
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN