Voorzitter van de jury
Bernard Foccroulle
België, °1953
Na zijn orgelstudies bij Hubert Schoonbroodt aan het Conservatorium van Luik bouwde Bernard Foccroulle (°1953, Luik) midden de jaren 1970 een internationale carrière als orgelspeler uit, met een breed repertoire waarbij hij ook oog had voor hedendaagse muziek. Hij maakte snel naam met tientallen wereldpremières van heel wat jonge componisten en verdiepte zich tegelijkertijd in de meesterwerken van het orgelrepertoire, van Scheidemann tot Buxtehude, van Correa de Arauxo tot Tournemire.
In de jaren 1980 stond hij mee aan de wieg van het Ricercar Consort, dat zich hoofdzakelijk toelegde op Duitse barokmuziek. Meer dan 40 CD-opnames maakte hij sindsdien, ondermeer bij Ricercar, voor wie hij tussen 1982 en 1997 het volledige werk voor orgel van J.S. Bach opnam met zorgvuldig gekozen historische instrumenten. Onder de talrijke prijzen die hij kreeg, tellen we in 2007 een Diapason d’Or de l’année en de Grand Prix van de Académie Charles Cros voor zijn integrale van het werk van Buxtehude. De voorbije jaren waagde hij zich aan multidisciplinaire projecten waarin orgel gecombineerd wordt met dans (choreografieën van Jan Fabre en Salva Sanchis) of video (Lynette Wallworth).
Terwijl hij zich bleef toewijden aan de orgelmuziek, was hij van 1992 tot 2007 directeur van De Munt en van 2007 tot 2018 artistiek directeur van het Festival van Aix-en-Provence. In 2017 kreeg hij de Leadership Prize van de Opera Awards in Londen.
Bernard Foccroulle componeerde werken voor sopraan of bariton en in 2019 zal zijn nieuwe werk Zauberland, een melodieëncyclus voor sopraan en piano naar de gedichten van Martin Crimp, in première gebracht worden in het Théâtre des Bouffes du Nord in Parijs. In 2016 werd een opname van zijn stukken voor historische orgels beloond met een Diapason d’Or. Hij is ook actief als schrijver, van zijn hand verschenen: La naissance de l’individu dans l’art (Grasset, 2003) samen met Robert Legros en Tzvetan Todorov, en twee boeken met interviews : Entre passion et résistance (Labor, 2005) en Faire vivre l’opéra, un art qui donne sens au monde (Actes Sud, 2018).
Sinds 2010 doceert hij orgel aan het Conservatoire de Bruxelles. Hij kreeg eredoctoraten van de Universiteit van Montreal en de Université d’Aix-Marseille.
Bernard Foccroulle werd aangesteld als Voorzitter van de jury van de volgende zangsessie van de Koningin Elisabethwedstrijd in 2022.
  • Biografie
Meer informatie
Piano 2020 uitgesteld naar 2021
Wedstrijdverloop
H.M. Koningin Mathilde
Juryleden van de pianowedstrijden
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN