Orkesten en dirigenten
 
Orchestre Royal de Chambre de Wallonie
In 1958 richtte Lola Bobesco het muziekensemble ‘Les Solistes de Bruxelles’ op, dat later omgedoopt werd tot ‘Ensemble d’archets Eugène Ysaÿe’. Vandaag heet het koninklijk kamerorkest Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. In de voetsporen van muziekdirecteurs Augustin Dumay (2003-2013) en Frank Braley (2014-2019), nam Vahan Mardirossian het stokje over om hun uitmuntende werk voort te zetten.
Het orkest heeft regelmatig samen gewerkt met de grootste artiesten, zowel op de belangrijkste internationale podia als in Bergen, culturele hoofdstad van de Franse Gemeenschap, culturele hoofdstad van Europa in 2015 en al meer dan een halve eeuw de thuishaven van het orkest : José Van Dam, Mstislav Rostropovitsj, Aldo Ciccolini, Mischa Maisky, Maurice André, Arthur Grumiaux, Philippe Hirschhorn, Georges Octors, Jean-Pierre Wallez, Gidon Kremer, Louis Lortie, Jian Wang, Ivry Gitlis, Antoine Tamestit, Henri Demarquette, Richard Galliano, the Modigliani Quartet, Jean‑Philippe Collard, Gérard Caussé, Renaud en Gautier Capuçon, Augustin Dumay, Maria-João Pires ; in Parijs, Peking, Abu Dhabi, Amsterdam, Rotterdam, Boekarest, Bayreuth, München, Luxemburg, Zürich, Genève, Sint-Petersburg, Brussel…
Sinds meer dan twintig jaar is het orkest een partner van de Koningin Elisabethwedstrijd, een regelmatige bondgenoot van de Muziekkapel Koningin Elisabeth en tal van Belgische en internationale muziekfestivals. Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie treedt geregeld op onder de leiding van eerste violist Jean-François Chamberlan.
In Bergen brengt het orkest samen met Mars (Mons Arts de la Scène) en met de steun van de Stad Bergen, concerten met een gediversifieerd en origineel repertoire. Het organiseert concerten voor een jong publiek en biedt diensten aan jonge artiesten van de Muziekacademie van Bergen en ARTS2 (École Supérieure des Arts).
www.orcw.be
  • Biografie
Meer informatie
Frank Braley
Frankrijk, °1968
Frank Braley volgde op een briljante wijze een ongewoon parcours voor artiesten van zijn kaliber. Hij staat er zelfs op dat hij eigenlijk nooit pianist wou worden. Een dilettant, kortweg, maar wel met het genie van een bevlogen amateur, die meer dan tachtig concerten per jaar speelt. Pas na lang twijfelen tussen wetenschap en muziek laat deze vlotte jongeman de universiteit voor wat ze is en vervoegt de rangen van de uitverkorenen aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Ondanks alle inspanningen om de laatste van de klas te zijn, komt deze knappe kop er overgediplomeerd buiten, en wordt onmiddellijk op de internationale scene gekatapulteerd met zijn Eerste Prijs in de Koningin Elisabethwedstrijd in 1991. Hoewel Frank Braley vaak wordt uitgenodigd om te spelen met de grootste orkestformaties en graag vergeleken wordt met de groten van de piano, is de roem hem niet naar het hoofd gestegen. Deze artiest, met zijn levendige intelligentie, snedige gevatheid en uitgesproken muzikale opvattingen, heeft niets verloren van zijn spontane en onbevangen houding tegenover de piano, gekenmerkt door humor en poëzie, ingetogenheid, gratie en onwrikbare oprechtheid. Want Frank Braley speelt voor het plezier, zowel van de grote emotie bij een recital als van de gedeelde vreugde in kamermuziek met vrienden, zoals Augustin Dumay, Paul Meyer, Eric Le Sage, Emmanuel Pahud en de broers Capuçon.
  • Biografie
Meer informatie
Brussels Philharmonic
Brussels Philharmonic werd in 1935 opgericht door de Belgische openbare omroep (NIR), en werkte vanaf zijn ontstaan samen met internationale topdirigenten en solisten. Het orkest was en is bekend als pionier in het uitvoeren van muziek van de eigen tijd - een reputatie die wereldvermaarde componisten als Bartók, Stravinsky en Messiaen naar Brussel haalde. De historische thuishaven is Flagey, waar het orkest repeteert en concerteert in de akoestisch tot de wereldtop behorende Studio 4.
De Franse topdirigent Stéphane Denève is muziekdirecteur van Brussels Philharmonic. Zijn passie voor muziek uit de 21ste eeuw en persoonlijke missie om een dialoog te creëren tussen het repertoire van vroeger en dat van de toekomst sluit helemaal aan op het DNA van het orkest. Vanaf september 2022 neemt Kazushi Ono de fakkel over als muziekdirecteur van Brussels Philharmonic.
Op internationaal vlak heeft Brussels Philharmonic een eigen plaats veroverd, met vaste afspraken in de grote Europese hoofdsteden. De internationale vertegenwoordiging door IMG Touring zorgt bovendien voor tournees en concerten in onder andere Japan en de Verenigde Staten. Een andere specialisatie waarmee Brussels Philharmonic een internationale reputatie opbouwde, is het opnemen van soundtracks, waaronder de Oscar-winnende muziek voor ‘The Artist’ (muziek van Ludovic Bource). In eigen land is het orkest vaste partner van Film Fest Gent en zijn er jaarlijks concerten met iconische films. Met initiatieven zoals de Tax Shelter, de BXLphil app, de Symphonic Sporting Jacket, een stichting voor de aankoop van strijkinstrumenten en een partnerschap met Brussels Airlines, schrijft het orkest innovatie bewust in op alle vlakken en niveaus van de werking.
De uiteenlopende opnames van Brussels Philharmonic (Deutsche Grammophon, Palazzetto Bru Zane, Klara/Warner Classics, Film Fest Gent, Brussels Philharmonic Recordings) krijgen internationale bijval en zijn onderscheiden met vele prijzen, waaronder een ECHO Klassik, Ceciliaprijs, Choc de Classica de l’année en Diapason d’Or de l’année. Brussels Philharmonic is een instelling van de Vlaamse Gemeenschap.
www.brusselsphilharmonic.be
  • Biografie
Meer informatie
Stéphane Denève
Frankrijk, °1971
Stéphane Denève is de muziekdirecteur van Brussels Philharmonic en het St. Louis Symphony Orchestra, hoofdgastdirigent van het Philadelphia Orchestra, en directeur van het Centre for Future Orchestral Repertoire (CffOR). Eerder was hij muziekdirecteur van het Royal Scottish National Orchestra en van het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart (SWR). Hij wordt vanaf seizoen 2023-24 vaste gastdirigent van het Radio Filharmonisch Orkest in Nederland.
Hoewel hij helemaal thuis is in een zeer breed repertoire, heeft Stéphane Denève een grote affiniteit met Franse muziek, en zet hij zich speciaal in voor de 21ste-eeuwse muziek. Hij hecht veel belang aan het werken met de toekomstige generatie musici en steunt jonge muzikanten in projecten zoals het Tanglewood Music Center, New World Symphony, Colburn School en Music Academy of the West.
Het lijstje met Denèves recente afspraken oogt indrukwekkend, met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, Orchestra Sinfonica dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Cleveland Orchestra, Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony, New York Philharmonic, Wiener Symphoniker, Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, Münchner Philharmoniker, NHK-symfonieorkest, Orchestre National de France, Tsjechisch Filharmonisch Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Zijn grote liefde voor de stem bracht hem naar verschillende producties in de Royal Opera House Covent Garden, Glyndebourne Festival, La Scala, Deutsche Oper Berlin, Saito Kinen Festival, Gran Teatro de Liceu, De Nederlandse Opera, De Munt, Deutsche Oper Am Rhein en Opéra National de Paris.
Stéphane Denève heeft een nauwe band met vele topsolisten, waaronder Jean-Yves Thibaudet, Yo-Yo Ma, Nikolaj Szeps-Znaider, James Ehnes, Leif Ove Andsnes, Leonidas Kavakos, Nicholas Angelich, Lang Lang, Frank Peter Zimmermann, Gil Shaham, Emanuel Ax, Renaud en Gautier Capuçon, Lars Vogt, Nikolay Lugansky, Paul Lewis, Joshua Bell, Hilary Hahn en Augustin Hadelich.
Al drie maal won hij de prestigieuze ‘Diapason d’Or de l’année’: in 2007, 2012 en 2016 voor opnames rond Roussel, Debussy en Connesson. In 2012 stond hij op de shortlist voor ‘Gramophone’s Artist of the Year’, en in 2013 werd hij bekroond tijdens de International Classical Music Awards. Bij Deutsche Grammophon kwamen recent cd’s uit gewijd aan de Prokofiev suites en werken van Guillaume Connesson (o.m. Caeciliaprijs, Diapason d’or de l’année en Choc Classica de l’année), en een opname met Lucas en Arthur Jussen en het Koninklijk Concertgebouworkest. In 2019 bracht het label RCO Live een live opname met het Koninklijk Concertgebouworkest uit van Arthur Honegger’s oratorium Jeanne d’Arc au bûcher.
www.stephanedeneve.com
  • Biografie
Meer informatie
Herbeleef de optredens van Viool 2024
De CD's van de Wedstrijd
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN