Orkesten en dirigenten
 
Orchestre Royal de Chambre de Wallonie
In 1958 richtte Lola Bobesco het muziekensemble ‘Les Solistes de Bruxelles’ op, dat later omgedoopt werd tot ‘Ensemble d’archets Eugène Ysaÿe’. Vandaag heet het koninklijk kamerorkest Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. In de voetsporen van muziekdirecteurs Augustin Dumay (2003-2013) en Frank Braley (2014-2019), nam Vahan Mardirossian het stokje over om hun uitmuntende werk voort te zetten.
Het orkest heeft regelmatig samen gewerkt met de grootste artiesten, zowel op de belangrijkste internationale podia als in Bergen, culturele hoofdstad van de Franse Gemeenschap, culturele hoofdstad van Europa in 2015 en al meer dan een halve eeuw de thuishaven van het orkest : José Van Dam, Mstislav Rostropovitsj, Aldo Ciccolini, Mischa Maisky, Maurice André, Arthur Grumiaux, Philippe Hirschhorn, Georges Octors, Jean-Pierre Wallez, Gidon Kremer, Louis Lortie, Jian Wang, Ivry Gitlis, Antoine Tamestit, Henri Demarquette, Richard Galliano, the Modigliani Quartet, Jean‑Philippe Collard, Gérard Caussé, Renaud en Gautier Capuçon, Augustin Dumay, Maria-João Pires ; in Parijs, Peking, Abu Dhabi, Amsterdam, Rotterdam, Boekarest, Bayreuth, München, Luxemburg, Zürich, Genève, Sint-Petersburg, Brussel…
Sinds meer dan twintig jaar is het orkest een partner van de Koningin Elisabethwedstrijd, een regelmatige bondgenoot van de Muziekkapel Koningin Elisabeth en tal van Belgische en internationale muziekfestivals. Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie treedt geregeld op onder de leiding van eerste violist Jean-François Chamberlan.
In Bergen brengt het orkest samen met Mars (Mons Arts de la Scène) en met de steun van de Stad Bergen, concerten met een gediversifieerd en origineel repertoire. Het organiseert concerten voor een jong publiek en biedt diensten aan jonge artiesten van de Muziekacademie van Bergen en ARTS2 (École Supérieure des Arts).
www.orcw.be
  • Biografie
Meer informatie
Vahan Mardirossian
Na negen jaar aan het hoofd te hebben gestaan van het Orchestre de Caen (2010-2019) werd Vahan Mardirossian in september 2019 benoemd tot chef-dirigent van het City Chamber Orchestra of Hong Kong (CCOHK) en vanaf januari 2020 is hij muziekdirecteur van het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie (ORCW). Sinds 2011 is hij ook muziekdirecteur van het Nationaal kamerorkest van Armenië (NCOA). Vahan Mardirossian, een internationaal vermaard pianist en dirigent, combineert zijn twee passies al enkele jaren door concerto’s van aan het klavier te dirigeren (Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Grieg, Chostakovitch…). Als solist trad hij op onder leiding van grote dirigenten als Kurt Masur, Paavo Järvi, Yutaka Sado, John Axelrod, Yuri Ahronovith en nam hij verschillende cd’s op gewijd aan Schubert, Brahms, Bach, Händel, Beethoven, Tanguy, Mulsant… De ontmoeting met Kurt Masur was een beslissende factor in de carrière van Vahan Mardirossian. Op uitnodiging van de maestro dirigeerde hij het Manhattan School Orchestra tijdens een seminar voor orkestleiders in New York. Deze opportuniteit gaf zijn carrière een definitieve wending als dirigent. In 2005 richtte Vahan Mardirossian het orkest “Maestria” op waarmee hij in heel Frankrijk optrad, onder meer in Parijs in het Théâtre des Champs-Élysées en in Toulouse in de Halle aux Grains. Hij wordt regelmatig gevraagd om prestigieuze orkesten te dirigeren zoals het NHK Symphony Orchestra, het New Japan Philharmonic Orchestra, het Tokyo Philharmonic Orchestra, het Prague Philharmonic Orchestra, het Orchestre National des Pays de Loire, het Moscow Symphony Orchestra “Russian Philharmonic”, het Sanremo Sinfonica Orchestra, het Real Orchestra Sinfonica van Sevilla, de Philharmonie Südwestfalen en het Orchestre Colonne. Hij werkte samen met internationaal gerenommeerde solisten als Ivry Gitlis, Alexander Markov, Augustin Dumay, Akiko Suwanai, Sergeï Babayan, Alexandre Kantorow, Lars Vogt, Vladimir Sverdlov-Ashkenazy, Diemut Poppen, Brigitte Engerer, Xavier Phillips, Kun Woo Paik, Richard Galliano, Viktoria Postnikova, Daishin Kashimoto, Sergueï Nakariakov, Gary Hoffmann, Alexander Chaushian, Roland Pidoux, Alexandra Soumm, Alexander Ghindin, Igor Tchetuev,  Polina Leschenko, Ashley Wass, Jean-Marc Phillips-Varjabedian, het Wanderer Trio, Jean-Claude Pennetier, Jacques Rouvier, Svetlin Roussev, Marc Coppey, Pavel Vernikov, Nicolas Dautricourt, Stéphane Béchy, Guy Touvron en Stéphanie-Marie Degand. Zijn uitgebreide repertoire varieert van barokke meesterwerken tot hedendaagse werken (Tanguy, Saariaho, Rautavaara, Hersant, Dutilleux, Rihm, Kagel, Crumb, Ligeti, Mulsant, Canat de Chizy).
  • Biografie
Meer informatie
Brussels Philharmonic
Brussels Philharmonic werd in 1935 opgericht door de Belgische openbare omroep (NIR), en werkte vanaf zijn ontstaan samen met internationale topdirigenten en solisten. Het orkest was en is bekend als pionier in het uitvoeren van muziek van de eigen tijd - een reputatie die wereldvermaarde componisten als Bartók, Stravinsky en Messiaen naar Brussel haalde. De historische thuishaven is Flagey, waar het orkest repeteert en concerteert in de akoestisch tot de wereldtop behorende Studio 4.
De Franse topdirigent Stéphane Denève is muziekdirecteur van Brussels Philharmonic. Zijn passie voor muziek uit de 21ste eeuw en persoonlijke missie om een dialoog te creëren tussen het repertoire van vroeger en dat van de toekomst sluit helemaal aan op het DNA van het orkest. Vanaf september 2022 neemt Kazushi Ono de fakkel over als muziekdirecteur van Brussels Philharmonic.
Op internationaal vlak heeft Brussels Philharmonic een eigen plaats veroverd, met vaste afspraken in de grote Europese hoofdsteden. De internationale vertegenwoordiging door IMG Touring zorgt bovendien voor tournees en concerten in onder andere Japan en de Verenigde Staten. Een andere specialisatie waarmee Brussels Philharmonic een internationale reputatie opbouwde, is het opnemen van soundtracks, waaronder de Oscar-winnende muziek voor ‘The Artist’ (muziek van Ludovic Bource). In eigen land is het orkest vaste partner van Film Fest Gent en zijn er jaarlijks concerten met iconische films. Met initiatieven zoals de Tax Shelter, de BXLphil app, de Symphonic Sporting Jacket, een stichting voor de aankoop van strijkinstrumenten en een partnerschap met Brussels Airlines, schrijft het orkest innovatie bewust in op alle vlakken en niveaus van de werking.
De uiteenlopende opnames van Brussels Philharmonic (Deutsche Grammophon, Palazzetto Bru Zane, Klara/Warner Classics, Film Fest Gent, Brussels Philharmonic Recordings) krijgen internationale bijval en zijn onderscheiden met vele prijzen, waaronder een ECHO Klassik, Ceciliaprijs, Choc de Classica de l’année en Diapason d’Or de l’année. Brussels Philharmonic is een instelling van de Vlaamse Gemeenschap.
www.brusselsphilharmonic.be
  • Biografie
Meer informatie
Stéphane Denève
Frankrijk, °1971
Stéphane Denève is de muziekdirecteur van Brussels Philharmonic en het St. Louis Symphony Orchestra, hoofdgastdirigent van het Philadelphia Orchestra, en directeur van het Centre for Future Orchestral Repertoire (CffOR). Eerder was hij muziekdirecteur van het Royal Scottish National Orchestra en van het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart (SWR). Hij wordt vanaf seizoen 2023-24 vaste gastdirigent van het Radio Filharmonisch Orkest in Nederland.
Hoewel hij helemaal thuis is in een zeer breed repertoire, heeft Stéphane Denève een grote affiniteit met Franse muziek, en zet hij zich speciaal in voor de 21ste-eeuwse muziek. Hij hecht veel belang aan het werken met de toekomstige generatie musici en steunt jonge muzikanten in projecten zoals het Tanglewood Music Center, New World Symphony, Colburn School en Music Academy of the West.
Het lijstje met Denèves recente afspraken oogt indrukwekkend, met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, Orchestra Sinfonica dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Cleveland Orchestra, Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony, New York Philharmonic, Wiener Symphoniker, Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, Münchner Philharmoniker, NHK-symfonieorkest, Orchestre National de France, Tsjechisch Filharmonisch Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Zijn grote liefde voor de stem bracht hem naar verschillende producties in de Royal Opera House Covent Garden, Glyndebourne Festival, La Scala, Deutsche Oper Berlin, Saito Kinen Festival, Gran Teatro de Liceu, De Nederlandse Opera, De Munt, Deutsche Oper Am Rhein en Opéra National de Paris.
Stéphane Denève heeft een nauwe band met vele topsolisten, waaronder Jean-Yves Thibaudet, Yo-Yo Ma, Nikolaj Szeps-Znaider, James Ehnes, Leif Ove Andsnes, Leonidas Kavakos, Nicholas Angelich, Lang Lang, Frank Peter Zimmermann, Gil Shaham, Emanuel Ax, Renaud en Gautier Capuçon, Lars Vogt, Nikolay Lugansky, Paul Lewis, Joshua Bell, Hilary Hahn en Augustin Hadelich.
Al drie maal won hij de prestigieuze ‘Diapason d’Or de l’année’: in 2007, 2012 en 2016 voor opnames rond Roussel, Debussy en Connesson. In 2012 stond hij op de shortlist voor ‘Gramophone’s Artist of the Year’, en in 2013 werd hij bekroond tijdens de International Classical Music Awards. Bij Deutsche Grammophon kwamen recent cd’s uit gewijd aan de Prokofiev suites en werken van Guillaume Connesson (o.m. Caeciliaprijs, Diapason d’or de l’année en Choc Classica de l’année), en een opname met Lucas en Arthur Jussen en het Koninklijk Concertgebouworkest. In 2019 bracht het label RCO Live een live opname met het Koninklijk Concertgebouworkest uit van Arthur Honegger’s oratorium Jeanne d’Arc au bûcher.
www.stephanedeneve.com
  • Biografie
Meer informatie
Herbeleef de optredens van Cello 2017
Steun de Wedstrijd
Volg ons op Instagram
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN