Orkesten en dirigenten
 
Roland Böer
Duitsland
Roland Böer bouwt op internationaal vlak in ijltempo aan een carrière waarbij hij er in slaagt nauwe banden te smeden met vele toonaangevende operahuizen en orkesten. Zo is hij kind aan huis bij de Opera van Frankfurt, de Opera National du Rhin in Straatsburg en de Weense Volksoper. Daarnaast wordt hij op regelmatige basis uitgenodigd door de Koninklijke Deense Opera, waar hij in mei 2012 Albert Herring leidde in een regie van Keith Warner.

Vorig seizoen keerde hij terug naar Kopenhagen om er een aantal opvoeringen van Tannhäuser in een regie van Kasper Holten te dirigeren en was hij in Wenen te gast met Rusalka. Dit seizoen was hij in Frankfurt voor Die Fledermaus en Idomeneo, verscheen hij in Nice voor de nieuwe productie van Adriana Lecouvreur en werd hij opnieuw uitgenodigd door de Royal Liverpool Philharmonic voor Die Schöpfung van Haydn.

Als gastdirigent werkte Roland Böer intensief samen met operahuizen als de Muntschouwburg, de Komische Oper en de Deutsche Oper in Berlijn, La Scala in Milaan, de Engels Nationale Opera, de Royal Opera House in Covent Garden, de Koninklijke Zweedse Opera, de Pools Nationale Opera en het Stadttheater Bern.

Op het concertpodium heeft hij een groeiende lijst van orkesten geleid zoals de Filarmonica della Scala, het orkest van de Accademia di Santa Cecilia, het hr-Sinfonieorchester, de filharmonische orkesten van Oslo en Bergen, de Deutsche Radio Philharmonie Kaiserslautern, de Bamberger Symphoniker, de Royal Liverpool Philharmonic en het London Symphony Orchestra.

Zijn werk met kamerorkesten en ensembles bracht hem naar het Ensemble Modern, de Northern Sinfonia, het Scottish Chamber Orchestra en de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. Hij leidt ook regelmatig het Estse Filharmonische Kamerkoor.

Roland Böer lanceerde zijn carrière als kapelmeester aan de Opera van Frankfurt (2002-2008). Hij begon er eerder als repetitor, net als bij de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf. Hij was de assistent van Antonio Pappano in Bayreuth, de Munt en Covent Garden. In 2009 werd hij artistiek directeur van het zomerfestival Cantiere Internazionale d'Arte in Montepulciano, waar hij werkt met gerenommeerde muzikanten en projecten regisseert in samenwerking met het Royal Northern College of Music van Manchester.

Zijn discografie omvat de DVD/Blu-ray opname van Die Zauberflöte in een productie van William Kentridge in La Scala (Opus Arte, 2011), die zeer lovende kritieken kreeg. Vorig jaar heeft hij voor de Bayerische Rundfunk werken van Glazunov en Schumann opgenomen met de Bamberger Symphoniker.
  • Biografie
Meer informatie
Symfonieorkest van de Munt
In 1772 richtte de Oostenrijkse componist en dirigent Ignace Vitzthumb officieel het Symfonieorkest van de Munt op. Dit ensemble, nauw verbonden met de producties van de Muntschouwburg, kon in de loop van de tijd groeien dankzij de samenwerking met grote componisten als Wagner, Rimski-Korsakov, Leoncavallo, d’Indy, Messager en Berg. Het bracht de creatie van vele opera’s: Hérodiade van Massenet, Gwendolyne van Chabrier, Le Roi Arthus van Chausson en Le Joueur van Prokofiev.

In de twintigste eeuw speelde het orkest regelmatig onder de leiding van internationaal gerenommeerde dirigenten: Pierre Monteux, André Cluytens, Josef Krips, Richard Kraus, Giuseppe Patane, Hermann Scherchen, Wolfgang Sawallisch en, meer recent, met Sir John Pritchard, Christoph von Dohnányi, Kent Nagano en Marcello Viotti.

Na een grondige vernieuwing in 1981 onder het mandaat van Gerard Mortier, kwam het Symfonieorkest van de Munt onder de muzikale leiding van Sylvain Cambreling (1981-1991). Zijn opvolgers zijn Sir Antonio Pappano (1992-2002) en Kazushi Ono (2002-2008).

Het orkest treedt op met opera- en symfonisch repertoire, voornamelijk in Brussel (de Muntschouwburg, de Henry Le Bœuf-zaal van het Paleis voor Schone Kunsten, en Flagey) en op tournee in Europa, de Verenigde Staten en Japan.

Een bijzondere plaats in het repertoire heeft de hedendaagse muziek. Het orkest werkte samen met componisten als Frank Martin, Bruno Maderna, Philippe Boesmans, Pascal Dusapin, Salvatore Sciarrino, Wolfgang Rhim en Benoît Mernier.

Dit dynamisme en eclecticisme dragen sterk bij tot de artistieke identiteit van de Munt. Deze aspecten zijn des te belangrijker omdat de vele televisie- en radio-uitzendingen en de streaming op internet van de operaproducties de aanwezigheid van het orkest voor muziekliefhebbers over de hele wereld sterk vergroten. Getuige van deze uitstraling: een ruime discografie die door de jaren heen is blijven groeien.

Sinds januari 2016 is Alain Altinoglu chef-dirigent van het Symfonieorkest van de Munt.
  • Biografie
Meer informatie
Herbeleef de optredens van Piano 2021
Volg ons op Instagram
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN