Orkesten en dirigenten
 
Roland Böer
Duitsland
Roland Böer bouwt op internationaal vlak in ijltempo aan een carrière waarbij hij er in slaagt nauwe banden te smeden met vele toonaangevende operahuizen en orkesten. Zo is hij kind aan huis bij de Opera van Frankfurt, de Opera National du Rhin in Straatsburg en de Weense Volksoper. Daarnaast wordt hij op regelmatige basis uitgenodigd door de Koninklijke Deense Opera, waar hij in mei 2012 Albert Herring leidde in een regie van Keith Warner.

Vorig seizoen keerde hij terug naar Kopenhagen om er een aantal opvoeringen van Tannhäuser in een regie van Kasper Holten te dirigeren en was hij in Wenen te gast met Rusalka. Dit seizoen was hij in Frankfurt voor Die Fledermaus en Idomeneo, verscheen hij in Nice voor de nieuwe productie van Adriana Lecouvreur en werd hij opnieuw uitgenodigd door de Royal Liverpool Philharmonic voor Die Schöpfung van Haydn.

Als gastdirigent werkte Roland Böer intensief samen met operahuizen als de Muntschouwburg, de Komische Oper en de Deutsche Oper in Berlijn, La Scala in Milaan, de Engels Nationale Opera, de Royal Opera House in Covent Garden, de Koninklijke Zweedse Opera, de Pools Nationale Opera en het Stadttheater Bern.

Op het concertpodium heeft hij een groeiende lijst van orkesten geleid zoals de Filarmonica della Scala, het orkest van de Accademia di Santa Cecilia, het hr-Sinfonieorchester, de filharmonische orkesten van Oslo en Bergen, de Deutsche Radio Philharmonie Kaiserslautern, de Bamberger Symphoniker, de Royal Liverpool Philharmonic en het London Symphony Orchestra.

Zijn werk met kamerorkesten en ensembles bracht hem naar het Ensemble Modern, de Northern Sinfonia, het Scottish Chamber Orchestra en de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. Hij leidt ook regelmatig het Estse Filharmonische Kamerkoor.

Roland Böer lanceerde zijn carrière als kapelmeester aan de Opera van Frankfurt (2002-2008). Hij begon er eerder als repetitor, net als bij de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf. Hij was de assistent van Antonio Pappano in Bayreuth, de Munt en Covent Garden. In 2009 werd hij artistiek directeur van het zomerfestival Cantiere Internazionale d'Arte in Montepulciano, waar hij werkt met gerenommeerde muzikanten en projecten regisseert in samenwerking met het Royal Northern College of Music van Manchester.

Zijn discografie omvat de DVD/Blu-ray opname van Die Zauberflöte in een productie van William Kentridge in La Scala (Opus Arte, 2011), die zeer lovende kritieken kreeg. Vorig jaar heeft hij voor de Bayerische Rundfunk werken van Glazunov en Schumann opgenomen met de Bamberger Symphoniker.
  • Biografie
Meer informatie
Symfonieorkest van de Munt
In 1772 richtte de Oostenrijkse componist en orkestdirigent Ignaz Vitzthumb het Muntorkest officieel op. Het was nauw verbonden met de producties van de Muntschouwburg en zou zich in de loop der jaren verder ontwikkelen via samenwerkingen met toonaangevende componisten zoals Richard Wagner, Nikolaï Rimski-Korsakov, Ruggiero Leoncavallo, André Messager, Vincent d’Indy en Alban Berg. In de 19de en 20ste eeuw creëerde het tal van meesterwerken in het operagenre, onder meer Hérodiade (Massenet), Gwendoline (Chabrier), Le Roi Arthus (Chausson), Les Malheurs d’Orphée (Milhaud), Antigone (Honegger) en De Speler (Prokofiev).

Het orkest werkt regelmatig met internationaal vermaarde dirigenten als Hans Richter, Felix Mottl, Otto Lohse, Wolfgang Sawallisch, Josef Krips, en recenter met Sir John Pritchard, Christoph von Dohnányi en Kent Nagano.

Onder het intendantschap van Gerard Mortier werd het Symfonieorkest van de Munt in 1981 grondig vernieuwd en onder de muzikale leiding geplaatst van Sylvain Cambreling (1981-1991). Die werd opgevolgd door Sir Antonio Pappano (1992-2002), Kazushi Ono (2002-2008) en Ludovic Morlot (2012-2014). Sedert januari 2016 is Alain Altinoglu de muziekdirecteur van het Symfonieorkest van de Munt.

Het orkest legt zich zowel toe op opera als op symfonische muziek en treedt hoofdzakelijk op in Brussel, in de Muntschouwburg, de Zaal Henry Le Boeuf in Bozar of in Studio 4 van Flagey, alsook op tournee door Europa, de Verenigde Staten en Japan.
De hedendaagse muziek neemt in het repertoire een belangrijke plaats in met werken - waaronder creaties - van componisten als John Adams, Luciano Berio, Philippe Boesmans, Pierre Boulez, Kris Defoort, Pascal Dusapin, Luca Francesconi, Toshio Hosokawa, Bruno Maderna, Frank Martin, Benoît Mernier, Krzysztof Penderecki, Wolfgang Rihm en Salvatore Sciarrino.

Dit dynamisme en eclecticisme dragen ten volle bij tot de artistieke identiteit van de Munt. Die valt des te meer op omdat de vele uitzendingen door radio- en televisieomroepen en de streaming van operaproducties via internet de aanwezigheid van het Muntorkest bij muziekliefhebbers wereldwijd versterken. Van die uitstraling getuigt ook een uitgebreide discografie die doorheen de jaren voortdurend werd verrijkt.
  • Biografie
Meer informatie
Herbeleef de optredens van Viool 2024
De CD's van de Wedstrijd
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden.
Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie
ACCEPTEREN