Voor elke instrumentale sessie moeten de kandidaten twee nieuwe werken instuderen die speciaal voor de Koningin Elisabethwedstrijd zijn geschreven.
Dct_53905
Verplicht werk in de finale
Na de halve finale verblijven de finalisten van de instrumentale sessies in de Muziekkapel Koningin Elisabeth, om zonder enige hulp van buitenaf in één week tijd een onuitgegeven concertant werk in te studeren. De compositie van dit werk werd in opdracht gegeven aan Jörg Widmann. Het werk, 5 Albumblätter, gaat in wereldpremière op de eerste dag van de finale, op maandag 30 mei 2022, in het Paleis voor Schone Kunsten van Brussel. Het zal door de twaalf finalisten uitgevoerd worden samen met Brussels Philharmonic o.l.v. Stéphane Denève.
De componist over zijn werk : "Mijn 5 Albumblätter zijn, zoals de titel van elk stuk aangeeft, hommages aan Robert Schumann. De meest voor de hand liggende verwijzing is waarschijnlijk te vinden in het openingsdeel Adagio ohne Allegro, dat een knipoog is naar een werk van Schumann dat mij bijzonder na aan het hart ligt : het Adagio und Allegro voor cello en piano. Hetzelfde geldt voor de laatste pagina van het album, dat Mit Humor heet - net als het eerste van Schumanns 5 Stücke im Volkston. Het tweede stuk, Liebelei, wordt gekenmerkt door een obsessief staccato ritme. Het wordt steeds vrijer, tot het bijna klinkt als een volksliedje, waarna het op speelse wijze terugkeert naar het snelle staccato tempo. Het korte middendeel Lied im Volkston, dat klinkt als een melancholisch gejodel in slow motion, is gebaseerd op een terugkerende dalende kleine terts. In het vierde stuk, een bossanova, dansen Clara en Robert op een denkbeeldige dansvloer. Naast de lyrische mijmering fascineert Schumanns muziek mij vooral door haar geëxalteerde, vurige en jeugdige karakter, in het bijzonder in zijn composities voor cello. Het was heel prettig om dit enthousiasme te vertalen naar het heden, naar mijn eigen muzikale taal - met de wetenschap dat die muziek uitgevoerd zou worden door jonge musici, en dat die partituur in hun vingers en hun hart gegrift zou staan. Ik hoop dat de jonge cellisten, het orkest en het publiek veel plezier zullen beleven aan het ontdekken van de verschillende werelden van de 5 Albumblätter."
Verplicht werk in de halve finale
Daan Janssens heeft het verplichte stuk voor de halve finale van de Cellowedstrijd 2022 geschreven. Wie aus der Ferne, voor cello en piano, is op maandag 16 mei 2022 in première gegaan in Studio 4 in Flagey. De kandidaten hebben de partituur van dit werk ontvangen na de preselectie.
De componist over zijn werk : "‘Wie aus der Ferne’, schrijft Robert Schumann bij het voorlaatste deel van zijn pianobundel Davidsbündlertänze. In zijn pianowerk wisselen twee erg verschillende muzikale karakters elkaar voortdurend af ; de onstuimige Florestan, en de meer beheerste, lyrische Eusebius. ‘Wie aus der Ferne’ zingt ook de Hollander in het tweede bedrijf van Wagners opera Der fliegende Holländer. In dit duet met Senta, de vrouw die de Hollander uiteindelijk van zijn vloek zal verlossen, zingen de karakters aan het begin aanvankelijk nog naast elkaar, waarbij ieder zijn eigen gevoelens verklankt. Langzaam groeien beide zanglijnen echter naar elkaar toe, om helemaal aan het einde van het duet met elkaar te versmelten. Toen me de vraag gesteld werd om een compositie te maken voor cello en piano liet ik me inspireren door deze composities van Schumann en Wagner. Aan het begin van het werk verklanken de cello en de piano twee erg verschillende karakters ; de cello speelt onstuimige, onvoorspelbare muzikale figuren, terwijl de piano zich veel beheerster opstelt. Langzaam groeien beide karakters echter naar elkaar toe, om in het laatste deel van de compositie volledig met elkaar te versmelten."
Alle vertolkingen van beide werken worden live gestreamd op onze website en de uitvoeringen kunnen gevolgd worden op de radio (Klara) en de televisie (Canvas). Beide werken worden na afloop van de cellowedstrijd op cd uitgebracht en op de grootste streaming platforms.
Deze werken werden in opdracht gegeven met de steun van het Fonds Baillet-Latour en de Sabam.
Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden. Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op Meer informatie